19 دی: اصولگرایان جریان مقابل خود را به حمایت بی‌شائبه از دولت روحانی متهم می‌کردند اما حال مشاهده می‌شود که تنها با گذشت یک سال چشم بر واقعیت‌های جامعه بستند و صرفا به حمایت از دولت می‌پردازند.

آرمان ملی نوشت: اصولگرایان جریان مقابل خود را به حمایت بی‌شائبه از دولت روحانی متهم می‌کردند اما حال مشاهده می‌شود که تنها با گذشت یک سال چشم بر واقعیت‌های جامعه بستند و صرفا به حمایت از دولت می‌پردازند. 

بیش از یک سال از روی کارآمدن دولت رئیسی می‌گذرد و در این مدت ۱۳ ماهه دولت عملکردهای موفق و ناموفقی را در حوزه‌های مختلف از خود برجای گذاشته است. با این حال هستند برخی جریانات که حتی بر عملکردهای مورد انتقاد دولت نیز مهر تایید می‌زنند و همه نقصان‌ و کاستی‌ها را به گردن دولت قبل می‌اندازند. و در حالی که دیگر بیش از یک سال گذشته و باید پاسخگوی عملکردها باشد 

حال اینکه برخی با تخریب دولت قبل و مهم‌تر از آن دفاع بد از دولت می‌خواهند این دولت را موفق‌ترین دولت جلوه دهند. اگر هم قرار بر حمایت باشد بهتر است حامیان با دیدی همه جانبه‌نگر به دفاع از دولت بپردازند. نه اینکه با تخریب دولت قبلی بخواهند عملکرد دولت متبوعشان را کاملا موفق و بی‌نقص جلوه دهند.

دفاع بد از دولت

«دفاع نکردن بهتر از بد دفاع کردن است» این گزاره‌ای است که می‌توان شاهد مثال‌های بسیاری برای آن در مسائل مختلف آورد، اما در شرایط فعلی و در این مقال متوجه عده‌ای از حامیان دولت سیزدهم است که بدون در نظر گرفتن شرایط جامعه در حوزه‌های مختلف، نحوه عملکرد دولت، نتایج به‌دست آمده، نوع نگاه مردم به دولت و سطح اعتماد عمومی صرفا به‌طور یکجانبه به حمایت از دولت می‌پردازند و کاستی‌ها و نقصان‌ها را نادیده می‌گیرند. از این رو است که به نظر می‌رسد باید بیشتر به آرا و عقاید عده‌ای تکیه کرد که در کنار محسنات و عملکردهای مثبت؛ نقاط ضعف و کاستی‌های عملکردی دولت را نیز می‌بینند. آنچه که مسلم است همگان بر این باورند که باید به دولت کمک کنیم تا در راستای حل مشکلات جامعه و کشور موفق باشد. لذا در این میان هیچ شخص یا جریانی از کمک به دولت دریغ ندارد.

اما اینکه برخی جریانات چشم خود را بر واقعیت‌های موجود در جامعه ببندند دولت و عملکردش را مبرا از اشتباه بدانند امری است که نه تنها صحیح نیست بلکه شاید خود رئیس‌جمهور نیز این دست حمایت‌های از دولتش را نپذیرد. بله؛ دولت سیزدهم در حوزه‌هایی مثل بهداشت و سلامت مخصوصا در ماجرای کنترل ویروس کرونا و مسائل پیرامون آن بسیار خوب عمل کرد و مورد تایید هم قرار گرفت. در حوزه ارتباط با همسایگان نیز عملکرد مطلوبی داشت. اما دولت در مهم‌ترین آزمون خود که از قضا بر پایه‌ وعده‌هایی در همین حوزه توانست به فعالیت بپردازد و پس از یک سال چندان موفقیتی حاصل کند. چه اینکه وضع معیشتی مردم و شرایط اقتصادی حاکم بر جامعه به خوبی نشان می‌دهد که عملکرد اقتصادی دولت طی یک سال گذشته چگونه و از چه قرار بوده است. 

بسیاری از تحلیلگران و کارشناسان نیز بر همین مبنا عملکرد دولت را نه چندان موفق ارزیابی کرده‌اند، چراکه با گذشت ۱۳ ماه از عملکرد دولت هنوز از برنامه اقتصادی هفت هزار صفحه‌ای دولت خبری نشده است. عملکرد وزارتخانه‌های اقتصادی و تیم اقتصادی دولت نیز به نحوی بوده که قاطبه کارشناسان معتقد به تغییرات در برنامه‌ها و کارگزاران اقتصادی دولت هستند. با همه این احوال نارضایتی عمومی نیز به جهت افزایش لجام گسیخته قیمت‌ها در بازارهای مختلف از جمله مایحتاج عمومی به‌طور کامل قابل مشاهده است و اعتماد عمومی کاهش یافته است . اما جالب اینجا است که برخی جریانات با وجود همه این مسائل با فرار به جلو دولت سیزدهم را دولتی بی‌کم و کاست با شاخص‌های عملکردی بالا در همه حوزه‌ها به ویژه حوزه اقتصادی دولت می‌دانند و همه مشکلات کشور را متوجه دولت روحانی می‌کنند.

تخریب روحانی حمایت از رئیسی 

چندی پیش بود که دولت سیزدهم از یکسالگی خود عبور کرد و به همین مناسبت دبیرخانه شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اقدام به تهیه گزارشی تحلیلی از عملکرد و رویکرد دولت سیزدهم نموده که در آن ابتدا دولت روحانی را مورد عنایت قرار داده و سپس به حمایت از دولت رئیسی پرداخته است. در بخشی از این گزارش آمده است: «مروری بر کارنامه اقتصادی دولت روحانی نشان می‌دهد، رویکرد و عملکرد دولت یازدهم و دوازدهم به چه میزان برای کشور تهدیدزا و نگران کننده بوده است. در بخش دیگری از این گزارش آمده همچنین در هشت سال دولت روحانی حجم نقدینگی ۸ برابر شد و از ۴۷۹ هزار میلیارد تومان در پایان دولت دهم به ۳۸۲۰ هزار میلیارد تومان در پایان دولت دوازدهم رسید. 

اقتصاددانان می‌دانند که این رشد وحشتناک نقدینگی چه تبعات تورمی ایجاد و تاثیرات مخربی بر اقتصاد کشور دارد. سید ابراهیم رئیسی رئیس دولت سیزدهم پس از در دست گرفتن سکان ریاست قوه مجریه تلاش کرد با حضور میدانی در استان‌های مختلف کشور، از نزدیک در جریان مشکلات قرار گیرد تا تفاوت میان مدیریت میدانی با کارتابلی را نشان بدهد. دولت سیزدهم تنها دولت مختص تهرانی‌ها نبود. گواه این گزاره، انجام ۳۱ سفر استانی و ۵۰ سفر به شهرستان‌های رئیس‌جمهور همراه با اعضای کابینه دولت طی ۵۳ هفته گذشته است. افزون بر این سفرهای استانی رسمی رئیس‌جمهور و اعضای هیات دولت، سایر وزرا و مقامات دولت سیزدهم نیز در طول یک سال گذشته بالای ۸۰ سفر استانی با رویکرد مساله‌محوری و حل مسائل داشته‌اند. با این حساب، مردم همه استان‌های کشور طی ۱۲ ماه گذشته حداقل دو و گاهی سه بار میزبان رئیس‌جمهور و وزرای دولت بوده‌اند. حوزه‌های مختلف دیگری نیز بوده‌اند که در این گزارش به آنها اشاره شده اما صرفا با رویکرد حمایتی و بدون ذره‌ای انتقاد. پرسش اینجا است که چرا در اینگونه مطالب و گزارش‌ها از مطالبات بر زمین مانده و در نهایت وضعیت زندگی مردم و واقعیات موجود در جامعه صحبتی به میان نمی‌آید؟ اصولگرایان جریان مقابل خود را به حمایت بی‌شائبه از دولت روحانی متهم می‌کردند اما حال مشاهده می‌شود که تنها با گذشت یک سال چشم بر واقعیت‌های جامعه بستند و صرفا به حمایت از دولت می‌پردازند.

  • نویسنده :
  • منبع :