19 دی: سخنگوی دولت از تصویب لایحه الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به سازمان همکاری شانگهای در هیات وزیران و تقدیم آن به مجلس شورای اسلامی خبر داد.
علی بهادری جهرمی روز چهارشنبه در حساب کاربری خود در توییتر نوشت: لایحه «الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به سازمان همکاری شانگهای» پس از تصویب در دولت، برای طی تشریفات قانونی تقدیم مجلس شد.
سخنگوی دولت افزود: با توسعه متوازن سیاست خارجی در دولت سیزدهم برای تامین منافع ملی، عضویت ایران در سازمان شانگهای، بزرگترین بازار منطقه‌ای جهان، با جدیت در حال پیگیری است.
به گزارش ایرنا، امروز قرار است آیت الله رئیسی رییس جمهور در صدر هیاتی سیاسی و اقتصادی به منظور شرکت در بیست و دومین اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای عازم سمرقند در کشور ازبکستان شود.
سازمان همکاری شانگهای (SCO) در ۱۵ ژوئن ۲۰۰۱ در شانگهای چین توسط قزاقستان، چین، قرقیزستان، روسیه، تاجیکستان و ازبکستان تاسیس شد. هشت کشور هند، قزاقستان، چین، قرقیزستان، پاکستان، فدراسیون روسیه، تاجیکستان و ازبکستان این سازمان اقتصادی منطقه‌ای هستند.
چهار کشور افغانستان، بلاروس، جمهوری اسلامی ایران و مغولستان در سازمان همکاری شانگهای دارای وضعیت ناظر و شش کشور شامل جمهوری آذربایجان، ارمنستان، پادشاهی کامبوج، جمهوری دموکراتیک فدرال نپال، ترکیه و سریلانکا شرکای گفت و گوی سازمان همکاری شانگهای به شمار می روند.

  • نویسنده :
  • منبع :