19 دی: سخنگوی کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید مجلس شورای اسلامی گفت: قیمت حمایتی برای یک کیلو زعفران نگین مرغوب در سال جدید زراعی، ۴۱ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان تعیین شد.
محسن زنگنه درباره دومین جلسه کمیته قیمت‌گذاری و سیاست‌های حمایتی از محصولات کشاورزی با موضوع زعفران به خبرنگاران، گفت: در این جلسه مقرر شد ۳ هزار میلیارد ریال از محل اعتبار جدول تبصره ۱۴ بودجه ۱۴۰۱، به عنوان یارانه تسهیلات استفاده شده و با اهرم قرار دادن در یکی از بانک‌های کشور، تسهیلات ارزان قیمت تا سقف ۵۰ هزار میلیارد ریال در اختیار کشاورزان و نیز خریداران با رعایت کف قیمت مصوب اعطا شود.
سخنگوی کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید افزود: همچنین مقرر شد از ابزار بازار سرمایه از جمله اوراق اختیار معامله جهت ترغیب سرمایه گذاران و نیز صندوق‌های سرمایه گذاری به فعالیت در حوزه زعفران استفاده شود و بورس زعفران تقویت شود.
زنگنه یادآور شد: در این نشست مقرر شد شرکت تعاونی روستایی از طریق اتحادیه‌ها، عملیات خرید حمایتی را در صورت نیاز انجام دهند و در این باره اولویت با بخش خصوصی است.
وی ادامه داد: در این جلسه بر اساس میانگین هزینه‌های تولید که توسط معاونت باغبانی وزارت جهاد کشاورزی استخراج شده بود و با رعایت سود متعارف برای کشاورز، در نهایت قیمت حمایتی برای یک کیلو زعفران نگین مرغوب ۴۱ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان تعیین شد.
نایب رئیس دوم کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی تاکید کرد قیمت تعیین شده کف بوده و بر اساس پیش بینی‌ها و تجربه سال گذشته، احتمال افزایش قیمت زعفران در سال آتی زراعی به بیش از این مبالغ وجود دارد.
وی یادآور شد: پیشنهادات کمیته جهت تصویب نهایی به شورای قیمت گذاری و تنظیم سیاست های حمایتی وزارت جهاد کشاورزی ارسال می‌شود.
رئیس کمیته اصلاح ساختار بودجه خاطرنشان کرد: این جلسه با حضور معاونان اقتصادی، بازرگانی، باغبانی و نیز مدیران تعاونی روستایی و نمایندگان بخش خصوصی برگزار شد و همه اعضاء بر حمایت قاطع از محصول زعفران و زعفرانکاران تاکید کردند.

  • نویسنده :
  • منبع :