سرمقاله روزنامه ۱۹ دی شماره ۳۵۲۲ مورخه ۲۷ شهریورماه ۱۴۰۱ با عنوان «برجام خیلی نزدیک خیلی دور» به قلم رضا صدرایی بدین شرح است:

در روزهای اخیر، تحلیل‌ها و گمانه زنی‌های مختلفی در مورد چشم‌انداز مذاکرات با محوریت ارائه یک مسیر و راه حل جهت حصول توافق در قالب معادله برجام و در عین حال پاسخ ایران و آمریکا به این مسئله مطرح شده است. ایران بر این نکته تأکید دارد که دستیابی به یک توافق بسیار نزدیک است.
محمد مرندی، کارشناس مسائل سیاسی و مشاور تیم ایران در مذاکرات لغو تحریم‌ها هفته پیش در مصاحبه شبکه تلویزیونی الجزیره درباره تازه‌ترین تحولات مربوط به این مذاکرات گفت: با وجود فشارهای دولت آمریکا همچنان به دستیابی به توافق نزدیک هستیم.
این اظهارات مرندی در حالی است که وزیر امور خارجه آمریکا با نادیده گرفتن نقش مخرب کشورش در روند توافق هسته‌ای و مذاکرات لغو تحریم‌ها مدعی شد که پاسخ ایران به پیشنهادات اتحادیه اروپا درباره مذاکرات هسته‌ای یک گام به عقب بوده است و با این پاسخ به نظر نمی‌رسد توافق در آینده نزدیک حاصل شود.
جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به خبرگزاری فرانسه هم گفت، مذاکرات مرتبط با توافق هسته‌ای ایران در حال حاضر در بن بست قرار دارد.
بورل گفت: می‌ترسم با شرایط سیاسی در آمریکا و بسیاری از جهت‌گیری‌های فعلی، اکنون در یک نوع بن بست باقی بمانیم.
بورل گفت که طی دو ماه گذشته، پیشنهادها به هم نزدیک بودند، اما متأسفانه، پس از تابستان، آخرین پیشنهادها نه تنها به هم نزدیک نشدند، بلکه آن‌ها متفاوت شدند.
میخائیل اولیانوف در واکنش به اظهارات اخیر جوزپ بورل، هماهنگ‌کننده مذاکرات وین درباره وضعیت مذاکرات احیای توافق هسته‌ای [برجام]، در صفحه توییترش نوشت: البته او حق دارد بدبین باشد. اتحادیه اروپا کمک قابل توجهی به مذاکرات وین کرد. اگرچه، جا دارد بپرسیم که آیا تمامی ما (از جمله اتحادیه اروپا)، هر کاری که لازم بود را برای نهایی کردن موفقیت‌آمیز این روند انجام داده‌ایم یا نه؟ پاسخش لزوماً مثبت نیست.
ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، در یک کنفرانس ایرانی در این باره گفت: ما در این زمینه برای اینکه کمک کنیم به پایان خوش این ماراتن و به اهداف مد نظر جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر مصالح و منافع ملی دست یابیم و در عین حال روند را برای شکل‌گیری فضای سازنده در حوزه مناسبات بین‌المللی مهیا کرده و به تثبیت چارچوب‌های چندجانبه بین‌المللی و سیاسی به عنوان چارچوب مناسب برای حل و فصل بحران‌های پیچیده کمک کنیم، مسئولانه عمل کردیم. ایران دیدگاه‌های خود را به طرف اروپایی منتقل کرده و منتظریم دیدگاه و پاسخ طرف مقابل را بشنویم.
او اظهار کرد: پاسخ ایران سازنده، شفاف و قانونی بود و می‌تواند در صورت وجود اراده سیاسی متقابل زمینه‌ای را فراهم کند در زمان کوتاه جمع‌بندی مذاکرات انجام و توافق صورت گیرد.
از طرفی وندی شرمن معاون آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا مدعی شد: مذاکرات رفع تحریم‌های وین به بن‌بست خورده است.
شرمن روز جمعه در سخنانی در یک نشست که واشنگتن پست بانی آن بود ضمن اشاره به اقدام ماه گذشته اتحادیه اروپا به عنوان تسهیل کننده مذاکرات وین به ارائه پیشنهادی درخصوص احیای توافق، ادعا کرد: پاسخ ایران به این پیشنهاد برای ما غیرقابل قبول بود.
این درحالی است که آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا اخیراً در ادامه لفاظی‌های خود ضد احیای مذاکرات لغو تحریم‌ها در سخنانی در مکزیک، مدعی شد: دستیابی به توافق هسته‌ای با ایران در کوتاه مدت بعید است.



  • نویسنده :
  • منبع :