19 دی: محمد جمشیدی معاون سیاسی دفتر رئیس‌جمهور درباره دیدار آیت الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور با امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه گفت که در این دیدار ابتکارهایی مطرح شد که اگر طرف مقابل تمایل یا اراده‌ای برای به سرانجام رساندن توافق داشته باشد، مسیر برایش باز است.
معاون سیاسی دفتر رئیس جمهور روز پنجشنبه در گفت وگو با ایرنا درباره سیاست خارجی دولت سیزدهم و سفر به نیویورک اظهار کرد: به نظر می‌رسد عده‌ای دوست ندارند دولت آیت‌الله رئیسی نقش فعالی در سیاست خارجی داشته باشد اما برخلاف تمایل آنها یکی از عرصه‌های اصلی فعالیت دولت آقای رئیسی در حوزه سیاست خارجی بوده و اتفاقا دستاوردهای خوبی داشته است.
جمشیدی گفت: از ابتدای دولت سیزدهم، عضویت در شانگهای و پس از آن هم سفرهای متعدد به کشورهای منطقه، همسایه و رفت و آمدهای دیپلماتیک بسیار زیاد صورت گرفته و توافقاتی که تلاش شده همه اقتصادی و زیرساختی باشد و صرفا رفت و آمد دیپلماتیک نباشد.
وی افزود: نقطه اوج آن در دو سفر شانگهای و نیویورک ۱۴۰۱ است که اینها خیلی اهمیت دارد. در شانگهای جلسات و ملاقات‌های بسیار مهم برگزار و تصمیمات و اقدامات مهمی اتخاذ شد و رویکرد آن اساسا اقتصادی و همکاری‌های چند جانبه بود.
معاون سیاسی دفتر رئیس جمهور اضافه کرد: در فاصله‌ای کمتر از یک هفته ما به نیویورک سفر کردیم و در واقع آنچیزی که الان مطرح است این است که ایران بتواند مواضع و منطق سیاست خارجی خود را به نوعی تبیین کند که برای دنیا قابل فهم باشد و از آن تعامل حاصل شود.
سخنرانی رئیس جمهور در مجمع عمومی متین و پرمحتوا بود
این مقام ارشد دولت سیزدهم تصریح کرد: رئیس جمهور در سخنرانی روز چهارشنبه خود در مجمع عمومی به این هدف رسیدند یعنی یک سخنرانی متین و پر محتوا که نشان می‌دهد رویکرد سیاست خارجی ایران هم به لحاظ مفهومی از چه ریشه‌هایی برخوردار است و هم به لحاظ موضوعی به کدام موضوعات علاقه مند است و چه برنامه‌ای برای آینده دارد.
شکست تلاش عده‌ای برای به حاشیه راندن سفر رئیس جمهور
جمشیدی اظهار کرد: عده‌ای هستند که تلاش می‌کنند و از قبل هم تلاش داشتند این سفر را در حاشیه قرار دهند و به صورت قاطع می‌توانیم بگوئیم که شکست خورده‌اند.
وی افزود: ممکن است سرو صدا داشته باشند اما نتوانستند کاری انجام دهند. هم سفر انجام شد و هم تیم ریاست محترم جمهور به صورت کامل حضور پیدا کردند.
معاون سیاسی دفتر رئیس جمهور ادمه داد: تلاش داشتند مقداری از طریق بهم زدن روابط دیپلماتیک و سیاسی با کشورها، یکسری اختلالات ایجاد کنند که هیچ کدام موفق نشدند.
صدای ابتکار بالا بردن تصویر حاج قاسم سلیمانی در دنیا پیچید
جمشیدی درباره نخستین سخنرانی رئیس جمهور در مجمع عمومی سازمان ملل نیز اظهار کرد: سخنرانی رئیس جمهور بسیار قوی و خوب بود به خصوص ابتکاری که انجام دادند و تصویر سردار شهید حاج قاسم سلیمانی را بالا بردند. این اقدام در واقع یک تحول بود که در کل دنیا صدایش پیچید.
معاون سیاسی دفتر رئیس جمهور گفت: حتی اگر آقای رئیس جمهور صحبتی نمی‌کرد و فقط همین یک عکس از نشست مجمع عمومی سازمان ملل منتشر می‌شد به اندازه کافی گویا بود یعنی حرف ملت ایران و حرف جمهوری اسلامی زده می‌شد و آن این است که ما بر اساس منافع خودمان روی اصول و منافع خود پایدار هستیم و مسیر مقاومت و ایستادگی را ادامه می‌دهیم.
عدالت محور سخنان رئیس جمهور در مجمع عمومی بود
وی تصریح کرد: تاکید سخنرانی رئیس جمهور به لحاظ محتوایی بر محورهایی استوار بود. به لحاظ مفهومی، عدالت محوریت داشت اما نه به معنای فلسفی آن بلکه به معنای کارکردی یعنی عدالت مفهومی است که به لحاظ اعتقادی و هویتی شکل دهنده شخصیت یک ایرانی، جمهوری اسلامی و سیاست خارجی آن است و اقتضای آن این است که نه ظلم کنید و نه اجازه دهید که دیگران به شما ظلم کنند. نتیجه‌اش این می‌شود برای اینکه به این نقطه برسید باید روی پای خود بایستید.
جمشیدی ادامه داد: لذا کسی که می‌خواهد سیاست خارجی جمهوری اسلامی را متوجه شود باید بداند که قدرت گیری جمهوری اسلامی و تلاش برای قدرت پیدا کردن از جنس تهدید نیست بلکه از جنس استقلال است. در واقع تلاش برای این است که ملتی که هزاران سال سابقه تمدنی دارد هر بار به دیگران اعتماد کرده یا به نوعی تکیه زده، با مشکل مواجه شده است و این چیزی نیست که در جمهوری اسلامی قرار باشد دوباره تجربه شود.
معاون سیاسی دفتر رئیس جمهور ادامه داد: کل روایت رئیس جمهور که با مثال‌های متعدد در مجمع عمومی سازمان ملل ارائه دادند، روایت کشور و ملتی هست که می‌خواهد روی پای خودش بایستد و به دیگران تکیه نکند چرا که هر وقت تکیه کرده، پشتش را خالی کرده‌اند.
وی اضافه کرد: ابتکاری که در این زمینه بکار رفته بود و ادبیاتی نیز که بکار رفت، آن را جذاب تر می‌کرد.
سیاست همسایگی، فلسطین و هسته‌ای سه محور سیاسی
جمشیدی همچنین گفت: اما به لحاظ موضوعات سیاسی، روی سه نکته اصلی متمرکز شد که  بحث سیاست همسایگی، فلسطین و هسته‌ای بود.
معاون سیاسی دفتر رئیس جمهور ادامه داد: تمرکز رئیس جمهور بر بحث سیاست همسایگی این سیگنال را به همسایگان و دوستان و دیگرانی که ارتباطات زیرساختی آنها دنبال می‌شود، می‌دهد که ما در کارمان جدی هستیم و فارغ از هر تحول داخلی، منطقه‌ای و بین المللی این سیاست را دنبال می‌کنیم.
رئیس جمهور پیگیر موضوع مرحوم مهسا امینی است
جمشیدی اظهار کرد: بحث دیگر بحث مربوط به مباحث حقوق بشری بود اتفاقی که به تازگی افتاد باعث تاسف همه ما شد، آقای رئیس جمهور هم شخصا پیگیری کرده و دستوراتی برای مرحوم خانم مهسا امینی داده‌اند و پیگیر کارشان در نیویورک هم هستند و موارد و پیگیری‌ها را انجام می‌دهند.
معاون سیاسی دفتر رئیس جمهور افزود: رئیس جمهور بحث حقوق بشر را نیز مطرح کرد و در واقع آنچه اهمیت دارد این است که متوجه باشیم که اولا مسائل داخلی ما به بیگانه ربطی ندارد و هر اتفاقی هم بیفتد قرار نیست دیگران در امور داخلی ما دخالت کنند بلکه مساله داخلی ما است که خودمان پیگیر موضوع هستیم و رئیس جمهورهم قول داده است با شفافیت مساله را پیگیری کنند.
حقوق بشر و استانداردهای دوگانه
این مقام ارشد دولت سیزدهم تصریح کرد: اما نکته‌ای که آقای رئیس جمهور بر آن تاکید داشت استانداردهای دوگانه است و موارد متعددی را اشاره کردند که در کشورهای مختلف بسیاری از موارد نقض حقوق بشر به صورت عامدانه انجام می‌شود و به صورت سیستماتیک نه یک اتفاق اما کسی پیگیری نمی‌کند.
جمشیدی ادامه داد: فراتر از مساله حقوق بشر، حقوق ملت‌ها را مطرح کردند که اگر حق یک ملت را نابود کردید، چگونه است. با ایجاد جنگ، اشغالگری، تحریم شما حق ملت‌ها را نابود می‌کنید. این خیلی بالاتر از این است که حق برخی افراد که البته در جای خود بسیار مهم و محترم است، تحت تاثیر قرار گیرد.
وی افزود: مفهومی که رئیس جمهور ارائه کرد خود به لحاظ مفهوم شناسی اهمیت دارد روی چه نکاتی تمرکز شود.
گفتو گوی آیت الله رئیسی با مکرون بسیار صریح بود
معاون سیاسی دفتر رئیس جمهور درباره بحث هسته‌ای نیز گفت: رئیس جمهور در بحث هسته‌ای تحولات پرونده هسته‌ای در دوره اخیر را مرور و منطق ایران را مطرح کردند که ما زیاده خواهی نمی‌کنیم و چیزی بیش از حق خودمان نمی‌خواهیم و کسی که توافق را بهم زد طرف آمریکایی است نه ایران لذا آمریکا باید پاسخگو باشد. در نهایت هم ایده‌ای را مطرح کردند مبنی بر اینکه اگر پایبندی به تعهداتشان به نوعی تضمین داده شود، آن موقع دسترسی به توافق امکان پذیر است.
این مقام ارشد دولت سیزدهم درباره گفت وگوهای رئیس جمهور با سران و رهبران نیز گفت که دیدار آیت‌الله رئیسی با رئیس جمهور فرانسه یکی از دیدارهای مهم بود و جلسه‌ای که قرار بود ۴۵ دقیقه باشد ۹۰ دقیقه شد و خیلی صریح و قاطع مواضع جمهوری اسلامی و منافع کشور مطرح شد.
طرح ابتکاراتی در دیدار روسای جمهور ایران و فرانسه
جمشیدی اظهار کرد: مذاکره واقعا بسیار صریحی بود و نسبت به منافع پافشاری و در عین حال ابتکارهایی مطرح شد اگر طرف مقابل تمایل یا اراده داشته باشد توافق را به جایی برساند، این مسیر برایش باز است به شرطی که خودشان نگاهی واقع بینانه و تمایل داشته باشند مساله را حل کنند و درگیر مسائل داخلی خود یا تحت تاثیر بازیگران ثالث قرار نگیرند.
معاون سیاسی دفتر رئیس جمهور اظهار کرد: در واقع می توانیم بگوئیم کلیت این سفر، بسیار فعال با دستور کار مشخص و همه جانبه بوده است یعنی ما هم برنامه‌های دوجانبه، برنامه‌های حاشیه‌ای و هم سخنرانی مجمع عمومی و هم ابتکارهایی به لحاظ محتوایی و شکلی داشتیم که همگی سفر موفقی را ایجاد کرد، هرچند عده‌ای تمایل ندارند این موفقیت اساسا به چشم بیاید که از نظر ما آنها شکست خورده‌اند.

  • نویسنده :
  • منبع :