19 دی: وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با اشاره به اهمیت سفر و نظر کردن در کیفیت خلقت، گفت: میان گردشگری مذهبی که مزیت نسبی کشور ما است و سفر با سایر موضوعات نباید تفاوت ایجاد و به گردشگری سکولار و گردشگری مذهبی قطب‌بندی کنیم.

سید عزت‌الله ضرغامی روز شنبه - نهم مهر ماه ١۴٠١ - همزمان با پنجمین روز هفته گردشگری در دومین همایش توسعه گردشگری ایران کهن با خلاقیت و نگاه دانش‌بنیان که در کوشک باغ هنر در منطقه فرهنگی گردشگری عباس آباد تهران برگزار شد، اظهار داشت: آیات و روایات زیادی درباره سفر و گردشگری داریم که تاکید می‌کند «در زمین بگردید و در کیفیت خلقت نظر کنید»، شهید مطهری «نظر کردن» را «تامل، تعمق و تدبر» تفسیر می کند پس سفر با هر موضوعی جایگاه الهی و قرآنی دارد، یعنی گردشگری مذهبی و زیارتی که ارزشمند و مزیت نسبی کشور ما است، از سایر حوزه های گردشگری جدا نیست. 

گردشگری را به سکولار و مذهبی قطب‌بندی نکنیم 

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: بر همین مبنای نظری و تفسیری شور و عشق هیجان علمی در تماشای طبیعت و آسمان عین آیات قرآن و ارزشمند است، و میان گردشگری مذهبی و سفر با سایر موضوعات نباید تفاوت و قطب بندی گردشگری سکولار و گردشگری مذهبی ایجاد کنیم.

وی به تبلیغات منفی بر ضد ایران اشاره کرد و گفت: مهارت و تخصص علمی جوانان ما در همه دنیا خریدار دارد بسیاری هم تبلیغ می‌کنند که جوانان متخصص ایران نمی‌خواهند بمانند، اما همین جوانانی که امروز در این همایش سخنرانی کردند -که در کشور مانند آنها بسیار هستند- فقط می‌گویند «حداقل تسهیلات و امکانات را فراهم کنید ما ایران را دوست داریم همین جا می مانیم و فعالیت می‌کنیم».

ضرغامی گفت: در سطح جهانی و سیاسی جریان قدرت جای خود را به قدرت جریان و میکرو قدرت‌ها داده است در بعد علمی و اجتماعی خدمات عمومی انگیزه، دانش، مهارت‌ ها، مدیریت داشته ها که تنوع وسیعی دارند و کشور ما هم مملو از این جریان هاست باید هماهنگی و هم افزایی ایجاد شود. 

وی با تاکید بر اینکه ایران یک کشور بزرگ و قدرتمند است، گفت: امروز دنیا روی ایران‌هراسی سرمایه‌گذاری کرده است، می خواهد با حوادث این چند روز اخیر القا می‌کنند که در ایران امنیت وجود ندارد. ما همه چیز از طبیعت تا میراث فرهنگی و هزاران ظرفیت و جاذبه داریم، باید قدر این موهبت ها را بدانیم.

مردم با همه سختی‌ها و قیمت بالا به سفر علاقه مند هستند

ضرغامی افزود: دنیای ما دنیای دیجیتال و ارتباطات است توفیق بزرگی است که عصر و دوره ارتباطات و سایبر زندگی می‌کنیم، زندگی ما اصلا با یک قرن پیش قابل مقایسه نیست. مردم ما با همه سختی‌ها و قیمتی بالایی که دارد به سفر علاقه مند هستند  

وزیر میراث فرهنگی گفت: گمشده ما در حوزه مدیریت واسطه‌گری است خدمات هم به صورت ضعیف ارائه می شود. اقدامات ارتباطاتی ما باید نقش پل و واسطه میان ظرفیت‌های گردشگری و مردم مشتاق به سفر داشته باشد.ما به عنوان دولت و بخش‌های خدماتی باید برای مصرف‌کننده خدمات و گردشگر نقش تسهیل‌گری را به خوبی ایفا کنیم. 

زیرساخت‌ دیجیتال و فناوری ارتباطات تقویت شود 

وی گفت: برای حل مسائل گردشگری باید امکانات زیرساخت‌های دیجیتال تقویت شود تا به توسعه گردشگری کمک کند. وزارت میراث فرهنگی تا کنون ١٠ تفاهم‌نامه با دستگاه های مختلف امضا کرده است، امروز هم با شرکت ملی پست وزارت ارتباطات تفاهم‌نامه امضا کردیم که همه اینها مقدمات رفع موانع و رشد و توسعه صنعت گردشگری است.

 

  • نویسنده :
  • منبع :