19 دی: دبیرکل انجمن تولیدکنندگان لوازم‌خانگی از صادرات ۱۷۵ میلیون دلاری لوازم‌خانگی تا پایان مردادماه امسال خبر داد و گفت:‌ روسیه بازار جدیدی برای فعالان صنعتی کشورمان است که می‌تواند به ارتقای صادراتی شرکت‌ها کمک کند.
«عباس هاشمی» در گفت‌وگو با ایرنا در تشریح علل و عوامل اصلی محقق شدن رشد تولید در فعالیت‌های صنعتی به‌خصوص بخش لوازم‌خانگی، توجه به صادرات و بازارهای منطقه و همسایگان را یکی از دیگر رویکردهای مثبت دولت و وزارت صمت عنوان کرد.
وی افزود: این مهم سبب شد تا در پنج ماهه نخست امسال شاهد صادرات ۱۷۵ میلیون دلاری لوازم‌خانگی باشیم، در حالی که در کل سال ۹۹ این رقم ۳۵۴ میلیون دلار و در سال گذشته این رقم ۳۷۶ میلیون دلار بود و به نظر می‌رسد تا پایان سال جاری از صادرات سال گذشته پیشی بگیریم.
این مقام صنفی تاکید کرد: امروز مناقشه نظامی روسیه و اوکراین و تحریم روس‌ها، این کشور را به شدت در عرصه‌های مختلف نیازمند واردات کرده و بازار جدیدی برای صنعتگران لوازم خانگی کشورمان ایجاد کرده است.
وی خاطرنشان کرد:‌ تاکنون تیم‌ها و گروه‌های مختلفی از روسیه برای توسعه مراودات و همچنین واردات لوازم‌خانگی از ایران به کشورمان سفر کرده‌اند و باید از فرصت پیش‌آمده استفاده بهینه کنیم.
دبیرکل انجمن تولیدکنندگان لوازم‌خانگی بیان داشت: روسیه با توجه به جمعیت بالا و همچنین شرایط خاص سیاسی آن می‌تواند برای دو تا سه سال آینده بازار خوبی برای صنعتگران ایرانی مهیا کند.
وی، برگزاری نمایشگاه‌ها و همچنین حضور در رویدادهای نمایشگاهی روسیه را فرصتی برای معرفی و عرضه محصولات ایرانی عنوان کرد و گفت: به سازمان توسعه تجارت و همچنین نمایشگاه بین‌المللی شهر آفتاب پیشنهاد کرده‌ایم تا با موافقت روس‌ها، به تهاتر مکان نمایشگاهی در ایران و روسیه به‌منظور برپایی نمایشگاه دائمی بپردازیم. در این نمایشگاه دائمی همچنین روس‌ها می‌توانند نیازها و نداشته‌های خود در عرصه کالا و قطعه را در معرض دید صنعتگران ایرانی قرار دهند.
پرداخت ارز ۴۲۰۰ تومانی فسادزا بود
هاشمی همچنین از پرداخت ارز ۴۲۰۰ تومانی در سال‌های گذشته انتقاد کرد و گفت: پرداخت ارز ۴۲۰۰ تومانی از ابتدا اشتباه بود، زیرا سبب دونرخی شدن ارز شد که در عمل فسادزا بود و سبب شد منابع ارزی کشور به‌طور بهینه استفاده نشده و مصرف‌کننده واقعی از آن منتفع نشود.
وی با بیان‌ اینکه پرداخت این ارز همچنین به ورود کالای قاچاق به کشور دامن زد، ادامه داد: باید بر افراد و واحدهایی که ارز ۴۲۰۰ تومانی دریافت می‌کردند نظارت می‌شد، در حالی که محصولات تولیدی به اشکال مختلف به دیگر کشورها قاچاق می‌شد و از طرفی کالاهای قاچاق دیگر وارد کشور می‌کردند؛ این به معنای بازی دو سر سود برای قاچاقچیان بود.
دبیرکل انجمن تولیدکنندگان لوازم‌خانگی اظهار داشت: وقتی نرخ ارز برای همه یکسان باشد هزینه‌های قاچاق بالا خواهد رفت و دیگر انگیزه‌ای برای قاچاقچیان باقی نمی‌ماند.
وی، کاهش قطعی‌های برق صنایع و همچنین قطعی‌ از پیش برنامه‌ریزی شده را عامل دیگری در بهبود وضعیت تولید عنوان کرد و گفت: از آنجایی که زیرساخت‌های برق و انرژی کشور نیاز به بازسازی اساسی دارد، این قطعی‌ها اجتناب ناپذیر بود، با این حال مدیریت بسیار خوبی را در تابستان سال جاری شاهد بودیم.

  • نویسنده :
  • منبع :