19 دی: نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: اینکه عده ای بخواهند فضای مقدس دانشگاه را با الفاظ رکیک صرف نظر از اینکه خطاب به چه کسی است آلوده کنند، اصلا پسندیده نیست.
مالک شریعتی نیاسر در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به وقایع شب گذشته در دانشگاه صنعتی شریف، بیان کرد: بنده سابقه اتفاقات و بحث های دانشگاهی را از سال ۷۸ به خاطر دارم؛ در سال ۷۸ دانشجو بودم و حادثه کوی دانشگاه نشان داد که برخی از جریان‌های خارج از دانشگاه تلاش می‌کنند تا در فضای مطالبه‌گری و آرمانگرایانه دانشجو سوار شده و مطالبات و فضای نخبگی و سیاسی دانشگاه را به انحراف بکشانند.
وی در ادامه با بیان این مطلب که، اینکه دانشگاه فعالیت سیاسی داشته باشد پسندیده است و دانشجو نباید نسبت به اتفاقات جامعه بی تفاوت باشد، اظهار کرد: اگر کسانی بخواهند دانشگاه را غیر سیاسی کرده و دانشجویان را نسبت به اتفاقات سیاسی جامعه بی تفاوت کنند و آنها را از این وظیفه مهم خارج کنند حتما در حق دانشگاه خیانت کرده اند.
وی تاکید کرد: فضای دانشگاه فضای بررسی علمی و کارشناسی مسائل و بحث های نخبگانی است. اظهار نظر در دانشگاه از سر فهم و اطلاع است. نوع مواجهه و موضع گیری دانشگاه باید با مواضعی که بعضا در استادیوم های ورزشی اتخاذ می شود، متفاوت باشد.
به گفته نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، اینکه در دانشگاه شعارهای رکیک سر داده شود و تجمع دانشجویی به ابتذال کشیده شود برای دانشگاه مایه سرافکندگی و شرمساری است. اینکه عده ای بخواهند فضای مقدس دانشگاه را با الفاظ رکیک صرف نظر از اینکه خطاب به چه کسی است آلوده کنند، اصلا پسندیده نیست. ادبیات ناپسندیده در فرهنگ ایرانی و اسلامی جایی ندارد. اگر هم چنین اتفاقی افتاد و افرادی توانستند در دانشگاه نفوذ کنند یا اینکه عده‌ای از سر نادانی و غفلت این کار را انجام دادند، آنچه که باید مراقبت شود این است که افرادی که این توهین ها را می شنوند باید سعه صدر داشته باشند.
شریعتی ادامه داد: بنده به خاطر دارم که سال ۷۸ برخی در حادثه کوی دانشگاه تهران خط می دادند و اتفاقی که افتاد این بود که به تصویر مقام معظم رهبری اهانت شد و آن را پاره کردند و یا آتش زدند. در سال ۸۸ نیز این اتفاق تکرار شد و به تصویر امام خمینی (ره) اهانت کردند. اما مقام معظم رهبری در سخنرانی خود در ۲۱ تیرماه سال ۷۸ تاکید کردند که بنده بارها تذکر داده ام که هیچ کس نباید در این اجتماعاتی که افراد مخالف صحبت می کنند ورود کرده و رفتار خشونت آمیز و تقابلی داشته باشد، حتی اگر حرفی که خون شما را به عنوان یک نیروی انقلابی به جوش می آورد مطرح شد و یا به بنده اهانت کردند، صبر و سکوت کنید و این نیروی انقلابی را باید ذخیره کنیم تا در مقابل دشمن اصلی بایستیم.
وی با تاکید بر اینکه باید سعه صدر را بالا برد، خاطرنشان کرد: مشخصا فردی که توهین لفظی می کند به دنبال این است که طرف مقابل را تحریک کند و او را به یک عکس العمل هیجانی وادار کند. باید توجه کرد که این یک نقشه برای ملتهب کردن فضا است. اتفاقا زمانی که فضا به سمت فحش و الفاظ رکیک کشیده می شود جامعه خیلی سریع تر متوجه می شود که این تجمع تهی بوده و خالی از شعور سیاسی و خالی از مطالبه واقعی است. مقابله با حرف های پیچیده سیاسی و چند لایه طبیعتا سخت تر است. برای برخورد با ابتذال فقط کافی است آن را به جامعه نشان داد. همه ابتذال را پس می زنند. اینکه بخواهیم با ابتذال مواجهه فیزیکی کنیم خودمان نجس می شویم.
دبیر کل جمعیت رهپویان در ادامه تصریح کرد: ابتذال را باید با طهارت و لطافت آب شست و برد، نباید با ابتذال برخورد خشن و محکم کرد. آنچه که در دانشگاه شریف روز گذشته اتفاق افتاد، باعث شد مقداری فضا ملتهب شود. بعضا خواسته ها خارج از تعقل بود. افرادی هم شعارهای غیر فرهنگی دادند که با حضور وزیر علوم فضا آرام شد. شخص وزیر حضور یافتند و تذکر دادند و سعی کردند تا فضا را آرام کنند. افرادی هم که در لحظات اولیه بازداشت شدند شخص وزیر کمک کرده تا افراد غیرمجرم زودتر آزاد شوند.
شریعتی در پایان بیان کرد: دانشجویان در دانشگاه شناسنامه دار و شناخته شده هستند و خودشان مراقبت می کنند، ممکن است در حد اندکی از این دانشجویان فریب خورده باشند. موارد جرم البته باید برخورد شود مانند چندی پیش که دو نفر از دانشجویان دانشگاه شریف در همکاری با منافقان فعالیت انفجاری و تخریبی کرده بودند لذا قطعا باید با معدود افراد اینچنینی مطابق قانون برخورد شود. اما تعداد افرادی که ممکن است با رفتار آگاهانه دست به این اقدام زده باشند بسیار کم است. باید بدنه دانشجویان را از آنها تفکیک کرد.

  • نویسنده :
  • منبع :