19 دی: رییس گروه بهبود تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: تخم‌ مرغ منبع سرشار پروتئین و انواع ویتامین است به همین دلیل مصرف حداقل یک عدد از آن در روز به همه افراد سالم در گروه‌های سنی مختلف توصیه می‌شود.
مرجان منوچهری نایینی، روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: در برخی از کشورها مصرف ۲ عدد تخم مرغ در روز هم به افراد سالم جامعه توصیه شده است و تحقیقات نشان می‌دهد که این موضوع از نظر افزایش کُلسترول نیز مشکلی ایجاد نمی‌کند.
وی با اشاره به اهمیت و ارزش غذایی تخم مرغ اظهار داشت: سرانه مصرف تخم مرغ در کشورمان ۱۶۰ عدد در سال و این شاخص در کشورهای توسعه یافته ۲ برابر است.
منوچهری با تاکید بر پایین بودن مصرف تخم مرغ در استان اصفهان تصریح کرد: اصفهان از نظر تولید تخم مرغ در رُتبه نخست کشور قرار دارد بنابراین باید اطلاع رسانی و آموزش بیشتری در باره ضرورت مصرف آن انجام شود.
وی تخم مرغ را بهترین منبع تامین پروتئین کیفی و دارای ارزش بیولوژیکی(زیست‌ شناسی) بالا توصیف و اضافه کرد: امکان دسترسی همگان  به این ماده غذایی نیز فراهم است.
این متخصص تغذیه با تاکید بر لزوم مصرف تخم مرغ توسط مادران باردار گفت: ویتامین‌های موجود در تخم مرغ برای رشد و سلامت جنین بسیار موثر است و مادران باردار باید حداقل روزی یک عدد تخم مرغ مصرف کنند.
وی با بیان اینکه مصرف تخم مرغ در گروه سنی کودکان نیز به رشد و تقویت حافظه آنها کمک می‌کند، افزود: مصرف تخم مرغ جایگزین مناسبی برای برخی از خوراکی های ناسالم توسط کودکان است و گرسنگی آنها را رفع می‌کند.
منوچهری با اشاره به اینکه مصرف تخم مرغ می‌تواند از هشت ماهگی به بعد در برنامه غذایی کودکان قرار گیرد، خاطرنشان کرد: مصرف تخم مرغ در سایر گروه‌های سنی یعنی نوجوانان، جوانان و بزرگسالان نیز اهمیت بسزایی دارد و در بزرگسالان مصرف یک عدد از آن سبب تامین ۱۵ درصد از انرژی روزانه آنها می‌شود.
به گفته وی، حتی افراد گیاه‌خوار نیز باید تخم مرغ مصرف کنند زیرا این کار از ایجاد کم‌خونی ناشی از کمبود ویتامین"ب ۱۲" پیشگیری می‌کند.
این متخصص تغذیه اظهار داشت: اگر افراد بزرگسال به بیماری‌هایی مانند چربی بالای خون، پُرفشاری خون و بیماری‌های قلبی عروقی و دیابت مُبتلا هستند نیز می‌توانند با مشورت با پزشک و مشاور تغذیه در هفته سه تا چهار عدد تخم مرغ مصرغ کنند.
وی مصرف تخم مرغ را در پیشگیری از تحلیل توده عضلانی و کاهش بینایی در سالمندان را هم بسیار مفید توصیف کرد.
منوچهری خاطرنشان کرد: استفاده از تخم مرغ در برنامه غذایی افرادی که قصد کاهش وزن دارند نیز موثر است زیرا با ایجاد سیری از ریزه‌خواری که باعث چاقی می‌شود، پیشگیری می‌کند.
وی با تاکید بر اهمیت مصرف تخم مرغ در بین ورزشکاران و پیشگیری از ابتلا به انواع سرطان و مشکلات بینایی گفت: حالت نیمرو شده تخم مرغ برای هضم شدن آن بهتر است اما توصیه می‌شود تخم مرغ بطور کامل نیمرو شود و بصورت عسلی نباشد زیرا این اقدام از احتمال بروز مشکلاتی مانند مسمومیت می‌کاهد.
وی با بیان اینکه بهتر است تخم مرغ به‌روز و تازه، خریداری و مصرف شود، افزود: باید از شُستن تخم مرغ پرهیز کرد زیرا ممکن است باعث باز شدن منافذ پوسته و نفوذ انواع میکروب و آلودگی به داخل آن شود.
این متخصص تغذیه با اشاره به اینکه سفیده تخم مرغ منبع خوبی از پروتئین و زرده آن علاوه بر پروتئین حاوی انواع املاح و ویتامین است، گفت: از نظر ارزش غذایی مصرف یک عدد تخم مرغ در روز معادل ۳۰ گرم انواع گوشت پُخته شده است.

  • نویسنده :
  • منبع :