19 دی: در ادامه دخالت مقامات غربی در امور داخلی ایران، وزیر امورخارجه آلمان به حادثه آتش‌سوزی زندان اوین واکنش نشان داد و دولت ایران را مسئول جان زندانیان دانست.
آنالنا بربوک وزیر امورخارجه آلمان در واکنش به آتش‌سوزی شب گذشته در زندان اوین پیامی در حساب کاربری خود در توئیتر منتشر کرد.
وی در پیام خود نوشت: آتش‌سوزی در زندان اوین ممکن است خاموش شده باشد، (اما) توجه ما به افرادی که در آن زندانی هستند و حقوق بشر آنها متوقف نمی‌شود و نخواهد شد.
بربوک در پیامی دیگر با تکیه بر ادعاها درباره زندانیان اوین نوشت: دولت ایران مسئول جان تمام افرادی است که در آنجا زندانی هستند، ازجمله بسیاری از زندانیان سیاسی و معترضان. سفارت ما در تهران از شب گذشته با مقامات در تماس بوده است.
شب گذشته در بندهای شش و هفت زندان اوین که مجرمان مالی و اقتصادی در آن حبس هستند درگیری میان زندانیان و سپس یک آتش‌سوزی در یکی از کارگاه‌های خیاطی در این بخش رخ داد که گفته می‌شود در نتیجه آن چهار نفر کشته و تعدادی از زندانیان مجروح شده‌اند.
در پی وقوع این حادثه برخی رسانه‌های خارجی تلاش کردند وانمود کنند که این اتفاق در بندهایی که زندانیان امنیتی در آن هستند، رخ داده است که واکنش سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا را نیز در پی داشت.
ند پرایس سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا طی پیامی در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت: ما گزارش‌ها از زندان اوین را با فوریت دنبال می‌کنیم و با سوئیس به‌عنوان حافظ منافع خود (در ایران) در ارتباط هستیم.
پرایس همچنین با تکیه بر این ادعا که حادثه آتش‌سوزی در بندهای زندانیان امنیتی روی داده است، افزود: ایران به‌طور کامل مسئول ایمنی شهروندان زندانی ماست که باید هر چه زودتر آزاد شوند.
علاوه‌براین، جو بایدن رئیس جمهور آمریکا بامداد امروز (یک‌شنبه) در جریان یک سفر در پاسخ به سوالی درباره حادثه پیش آمده در زندان اوین بار دیگر از ناآرامی‌های اخیر در کشورمان حمایت کرد و گفت که احترام زیادی برای مردم و زنانی قائل است که (در ایران) به خیابان‌ها می‌آیند.
دولت و مقامات آمریکایی در روزهای اخیر به شدت تلاش کرده‌اند به بهانه‌های مختلف و از هر طریقی که می‌توانند به ناآرامی‌ها در ایران دامن بزنند و از اغتشاشات در کشورمان و ایجاد خشونت نیز حمایت کرده‌اند.
ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در صفحه اینستاگرامش در واکنش به اظهارات مداخله‌جویانه رئیس جمهور آمریکا نوشت: از آغاز تحولات اخیر در ایران، دیروز شنبه جو بایدن رئیس جمهور آمریکا برای چندمین بار طی اظهاراتی مداخله جویانه از اغتشاشات در ایران حمایت کرد.
وی ادامه داد: ایشان چون نه مشاوران امینی دارد و نه حافظه خوبی، به وی یادآور می‌شوم که ایران قوی‌تر و استوارتر از آن بود که با تحریم‌های ظالمانه و تهدیدات پوچ شما تسلیم شود. اکنون نیز سربلندتر از آن است که با مداخلات و اظهار شگفتی‌های سیاستمداری خسته از سال‌ها اقدام بی نتیجه علیه ایران، اراده‌اش متزلزل شود.
کنعانی خاطر نشان کرد: نه اظهارات بایدن و نه مداخله جویی‌های آمریکا هرگز ما را متعجب نمی‌کند، زیرا مداخله، تجاوز و کشتار، ماهیت حقیقی نظام آمریکاست، اما، ما مردمان تاریخیم و در عمق تاریخ ریشه دوانده‌ایم. از کودتای آگوست ۱۹۵۳ (۲۸ مرداد ۱۳۳۲ خورشیدی) تا به امروز به خوبی سیاست‌های ضدایرانی دولت آمریکا در ذهن‌هایمان ثبت شده است. و البته تاریخ و نقطه نقطه دنیا شهادت می‌دهد که زخم جنایت و خشونت آمریکا بر تن دنیاست.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی افزود: عادت شما ماهی گرفتن از آب‌های گل آلود است. اما یادتان باشد، اینجا ایران است: سرزمین مردان و زنان سرفراز. در خانه خویش، با هم گفت‌وگو می‌کنیم، با هم کار می‌کنیم، با هم برای ترمیم زخم‌های کوچک و بزرگ ایران خواهیم کوشید، با هم برای استقلال ایران خواهیم ایستاد و صدالبته شکست دیگری بر انبوه شکست‌هایتان افزوده خواهد شد.

  • نویسنده :
  • منبع :