19 دی: معاون امور جنگل سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور گفت: تنها راه نجات زاگرس از خطر نابودی، اجرای طرح جنگلداری مشارکتی است که طرح اولیه آن تدوین شده و از نیمه دوم سال آینده وارد فاز اجرایی می‌شود.

نقی شعبانیان روز سه‌شنبه در نشست توجیهی این طرح در کردستان اظهار داشت: برنامه این است که طرح جنگلداری اجتماعی را در تمام جنگل های زاگرس اجرا کنیم اما امسال قرار است این برنامه به صورت پایلوت در سه استان کشور از جمله کردستان تهیه و اجرا شود. 

وی با بیان اینکه منابع طبیعی وضعیت خوبی ندارد و راهی جز مشارکت واقعی و درست مردم برای حفظ این منابع نداریم، افزود: اگر برنامه ای داشته باشیم که مردم منافع خودشان را در حفظ و احیای منابع طبیعی ببینند، خیلی از مسائل حل می شود.

معاون امور جنگل سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور، یادآور شد: در مناطقی مثل زاگرس که ارتباط مردم با جنگل زیاد است، طرح جنگلداری اجتماعی برای حفظ منابع طبیعی بسیار نتیجه بخش خواهد بود. 

شعبانیان با بیان اینکه در این طرح، همه کارها توسط مردم و به دست خود آنان و با نظارت و مشاوره فنی سازمان منابع طبیعی انجام می شود، اضافه کرد: از این فرصت و با مشارکت مردم، نسبت به حفظ منابع طبیعی مناطق زاگرش نشین اقدام می کنیم 

کاشت یک میلیارد نهال جنگلی در کشور 

معاون امور جنگل سازمان منابع طبیعی و ابخیزداری کشور در ادامه از کاشت یک میلیارد نهال در کشور خبرداد و گفت: این نهالها در نهالستان‌های وابسته به منابع طبیعی تولید و تا سال ۱۴۰۵ با توجه به نوع آب و خاک مناطق غرس می‌شود. 

شعبانیان با بیان اینکه شاخص‌های مختلفی برای سهم استانها در این زمینه در نظر گرفته شده است، افزود: حجم آلایندگی محیطی و میزان صنایع از جمله این شاخص‌هاست که استان‌های شمالی کشور با بیشترین میزان کاشت در رده‌های اول و استان کردستان با چهار میلیون نهال تولیدی در رده‌های میانی کاشت این درختان قرار می‌گیرد. 

به گفته معاون امور جنگل سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور، ورود ریزگردها و لزوم جلوگیری از آن‌ باعث شده تا گونه بلوط محلی از مهمترین گونه‌های جنگلی مختص کشت در کردستان باشد. 

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان هم در این نشست با اشاره به ارتقای فرهنگ حفاظت از منابع طبیعی در کردستان گفت: جنگلداری اجتماعی می تواند در تقویت این فرهنگ نقش ویژه‌ای داشته باشد. 

بهزاد شریفی پور افزود: در مرحله نخست، این طرح در سطح یک‌ هزار هکتار از جنگلهای بانه اجرایی می‌شود.

  • نویسنده :
  • منبع :