۱۹ دی: گسل شکل گرفته میان ایران و غرب روز به روز عمیق‌تر می‌شود؛ گسلی که بدون شک بیشترین تأثیر مخربش را بر آینده مذاکرات وین برای احیای برجام خواهد داشت.
سرمقاله روزنامه ۱۹ دی شماره ۳۵۴۸ مورخه ۳۰ مهرماه ۱۴۰۱ با عنوان «بازگشت به برجام پرتاب به خیلی دور» به قلم رضا صدرایی بدین شرح است:

جان کربی هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی آمریکا روز پنجشنبه به وقت محلی به خبرنگاران به صراحت اعلام کرد: آمریکا در حال حاضر اساساً تلاش برای مذاکره با ایران را به دلیل عرضه پهپاد به روسیه کنار گذاشته است.
این مقام آمریکایی صریح کرد: ما در حال حاضر روی دیپلماسی متمرکز نیستیم.
 از سوی دیگر دنبال اعمال بسته تحریمی جدید اتحادیه اروپا علیه نهادها و مقامات جمهوری اسلامی ایران و واکنش متقابل تهران، گسل شکل گرفته میان ایران و غرب روز به روز عمیق‌تر می‌شود؛ گسلی که بدون شک بیشترین تأثیر مخربش را بر آینده مذاکرات وین برای احیای برجام خواهد داشت. در همین فضای تقابلی که طرفین شمشیر را بر همدیگر از رو بسته‌اند مواضع مقامات اروپای و آمریکایی هم حکایت از آن دارد که به این زودی‌ها خبری از ادامه مذاکرات و احیای برجام هم نخواهد بود، هر چند که کسی از شکست یکباره نشست وین و کنار گذاشتن همیشگی پروسه گفت‌وگوهای هسته‌ای هم سخنی به میان نمی‌آورد.
در همین رابطه رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دیروز چهارشنبه در پاسخ به سوالی درباره چشم‌انداز مذاکرات احیای توافق هسته‌ای در وین، مدعی شد این مذاکرات در «بن‌بست» قرار دارد. طبق گزارش رویترز، گروسی گفت: «آژانس به دلیل محدودیت‌هایی که در ماه‌های اخیر برای دسترسی آن به تأسیسات اتمی ایران جهت انجام دادن بازرسی‌ها ایجاد شده، اطلاعات کلیدی و مهمی [درباره فعالیت هسته‌ای ایران] ندارد.»
رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران در گفت‌وگویی که با شبکه سی‌ان‌ان انجام داده بود تصریح کرد: «مذاکرات در حال حاضر حتی در دستور کار قرار ندارد و به همین دلیل فعلاً تمرکزی روی آن نیست.» مالی در ادامه این گفت‌وگو عنوان داشت: «دولت آمریکا بر این باور است که باید مانع دستیابی ایران به یک سلاح اتمی شود. دیپلماسی راه این است؛ ما باید ببینیم که آیا این دولت [ایران] دولتی است که می‌خواهد به یک توافق دست پیدا کند یا نه اما در حال حاضر، تمرکز روی اتفاقاتی است که می‌افتد، چون مذاکرات متوقف شده است.»


  • نویسنده :
  • منبع :