19 دی: دفتر نخست وزیر انگلیس روز دوشنبه با صدور بیانیه‌ای از تماس تلفنی ریشی سوناک با شیخ محمد بن زاید آل نهیان رئیس امارات متحده عربی و گفت‌ وگو درباره ایران خبر داد.
 در این بیانیه که یک نسخه آن در تارنمای دولت انگلیس منتشر شد آمده است که دو طرف «نگرانی‌های خود را در مورد وضعیت ایران به اشتراک گذاشتند».
در بیانیه یادشده توضیح بیشتری پیرامون جزئیات گفت‌وگوی رهبران دو کشور درباره ایران ارائه نشده است. 
بر اساس بیانیه دفتر نخست وزیر انگلیس، دو طرف در مورد همکاری‌های دیپلماتیک، دفاعی و تجاری میان دو کشور تبادل نظر کردند. سوناک از پیشرفت‌های صورت گرفته در زمینه مشارکت و سرمایه‌گذاری اقتصادی میان انگلیس و امارات استقبال کرد و دو طرف بر لزوم استفاده از فرصت‌های موجود برای تقویت بیشتر روابط اقتصادی به ویژه در زمینه انرژی و فناوری پاک تاکید کردند.
 جنگ اوکراین و یمن از دیگر مسائلی بود که دو طرف درباره آن بحث و تبادل نظر کردند. در این بیانیه ادعا شده است سوناک و بن‌زاید توافق کردند که به همکاری برای یافتن راه حلی پایدار برای درگیری طولانی مدت در یمن ادامه دهند.
سوناک از سه شنبه ‌گذشته که رسما سکان دولت را به دست گرفته است، سرگرم گفت‌وگو با رهبران جهان درباره تحولات بین‌المللی است. نخستین تماس او طبق بیانیه‌های صادر شده با ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین و سپس جوبایدن رئیس جمهور آمریکا بود.

  • نویسنده :
  • منبع :