19 دی: یک تحلیلگر مصری گفت که شورای امنیت ملی آمریکا از ترس پیامدهای اظهارات بایدن مبنی بر "آزاد کردن ایران" وارد عمل شد و این اظهارات را تصحیح کرد.
به گزارش روسیا الیوم، مصطفی السعید، تحلیلگر و پژوهشگر مصری در اظهاراتی گفت: وقتی که شورای امنیت ملی آمریکا تصحیح و یا توضیحاتی در خصوص اظهارات جو بایدن، رئیس جمهور این کشور ارائه می‌دهد این مساله نشان می‌دهد که آمریکایی‌ها یک پیامد خطرناکی در کار خود دیدند. رئیس جمهور آمریکا درخصوص"آزادی ایران" صحبت کرد، سخنگوی ریاست جمهوری آمریکا می توانست بیانیه ای صادر کند و مثلا بگوید که از اظهارات بایدن سوء برداشت شده است و یا اصلاحیه بدهد و یا اینکه کلا مساله را نادیده بگیرد، چرا شورای امنیت ملی آمریکا توضیحاتی در این خصوص داد؟
وی گفت: شورای امنیت ملی آمریکا این اظهارات بایدن را به مثابه اعلان جنگ با ایران دانست زیرا ایران پیش از این کشورهایی که مردم را تحریک می کنند تا در داخل کشور ناآرامی ایجاد کنند تهدید کرده بود. ایران کشورهای مانند عربستان و امارات و رژیم صهیونیستی را به طور علنی تهدید کرد و عملیاتی در شمال عراق انجام داد.
این تحلیلگر مصری تاکید کرد که شورای امنیت ملی آمریکا تهدیدات ایران را جدی گرفت و نگران این بود که ایران حملاتی علیه عربستان انجام دهد، این عملیات ممکن است علیه چاه های نفت و یا پایگاه های آمریکایی باشد و یا اینکه تنگه هرمز را ببندد بنابراین همه این امور منجر به بحران جهانی انرژی می شود در حالی که غرب اکنون از بحران خطرناک در این زمینه رنج می‌برد.
وی گفت که امور مذکور و ترس از اقدامات ایران باعث شد که شورای امنیت ملی آمریکا به سرعت وارد عمل شود و اظهارات بایدن را تصیح کند و بگویید این اظهارات تنها در راستای حمایت از معترضان است.
این کارشناس مصری با اشاره به برخی گزارش‌ها تاکید کرد که جوبایدن با اعلام "آزادی ایران" دچار اشتباه بزرگی شده است.
به گزارش ایسنا، جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا اخیرا در یک گردهمایی در کالیفرنیا در اظهاراتی مدعی شد: نگران نباشید. ما ایران را آزاد خواهیم کرد. آن‌ها خودشان به زودی خودشان را آزاد می‌کنند.
ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری ایران در سخنرانی خود در راهپیمایی ۱۳ آبان گفت: چند ساعت قبل مطلع شدم، رئیس جمهور آمریکا سخنانی را بر زبان آورده که شاید از حواس‌پرتی که دارد ناشی شده باشد، چرا که پیش از این از تریبون‌های رسمی چنین ادعاهایی مطرح نمی‌شد. ظاهرا او گفته است ما بنا داریم ایران را آزاد کنیم! آقای بایدن! ایران ۴۳ سال قبل از چنگال شما آزاد شد و مصمم است دیگر به اسارت شما در نیاید و ما هرگز گاو شیرده نخواهیم شد.
ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه ایران در واکنش به اظهارات بایدن در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت: «آمریکا در طول تاریخ اشغالگر بوده و هیچگاه آزادیبخش نبوده است. آمریکا هر جا پا گذاشت، قتل، غارت و بی ثباتی به همراه آورد. افغانستان، عراق، لیبی، سوریه و... پیش چشم ملتهای منطقه و جهان است. از پدرخوانده داعش، آزادسازی به سبک داعش بر می آید نه غیر آن.»
بر اساس این گزارش جان کربی، هماهنگ‌کننده روابط راهبردی در شورای امنیت ملی آمریکا روز جمعه در واکنش به اظهارات بایدن گفت: رئیس‌جمهور همانند همیشه درحال ابراز همبستگی کاملا صادقانه با معترضین بود.
وی در ادامه عنوان کرد که این «برعهده مردم ایران است که آینده خود را تعیین کنند».
کربی در ادامه تاکید کرد که واشنگتن هیچ ارزیابی درخصوص «تغییر نظام» در ایران ندارد.

  • نویسنده :
  • منبع :