19 دی: مدیرکل دفتر مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت از آغاز برنامه غربالگری پوکی استخوان زنان بالای ۵۰ سال خبر داد و گفت: پزشکان عمومی که در مسیر ارجاع قرار دارند نیز می‌توانند تشخیص دانسیتومتری (سنجش تراکم استخوان) را که قبلا فقط توسط متخصصان داده می‌شد را انجام دهند.
دکتر کوروش اعتماد گفت: مطالعات اولیه نشان می دهد از ۱۰ سال پیش که غربالگری شنوایی در کشور شروع شده، میزان مراجعه دانش آموزان به مراکز آموزشی ویژه ناشنوایان کاهش پیدا کرده است. این اتفاق یکی از دستاوردهای بسیار بزرگ غربالگری ناشنوایان است.
وی از آغاز برنامه غربالگری پوکی استخوان زنان بالای ۵۰ سال که به عنوان رکن خانواده از جایگاه ویژه ای برخوردارند، خبر داد و گفت: مطابق تجویز سازمان بیمه سلامت در فرآیند تشخیص، غربالگری و درمان پوکی استخوان این زنان، پزشکان عمومی که در مسیر ارجاع قرار دارند نیز می‌توانند تشخیص دانسیتومتری (سنجش تراکم استخوان) را که قبلا فقط توسط متخصصان انجام می‌شد، انجام دهند. این اقدام هم موجب افزایش دسترسی و هم موجب کاهش هزینه‌ها شده است.
بنابر اعلام وزارت بهداشت، مدیرکل دفتر مدیریت بیماری های غیرواگیر وزارت بهداشت گفت: غربالگری سرطان ها نیز تحت پوشش بیمه قرار گرفته است و متخصصانی که در سیستم ارجاع، غربالگری سرطان کولون (سرطان روده) را انجام دهند طبق مصوبه هیات دولت که ابلاغ شده، مشوق هایی از سازمان های بیمه دریافت می کنند.
اعتماد در پایان اعلام کرد: اجرای برنامه غربالگری و سرویس های خدمات کمردرد نیز در دستور کار دفتر مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت قرار دارد.

  • نویسنده :
  • منبع :