سرمقاله ۱۹ دی شماره ۳۵۶۳ مورخه ۱۷ آبان‌ماه ۱۴۰۱ با عنوان «شوک سوم پس از تحریم‌ها» به قلم فتح الله اکبری بدین شرح است:

فعالان اقتصادی طی هفته‌های گذشته بارها نسبت به خطرات قطعی اینترنت و ضرر و زیان حاصل از آن برای کسب و کارها هشدار داده بودند. موضوعی که از آن به‌عنوان شوک سوم پس از تحریم‌ها و کرونا برای اقتصاد بیمار ایران نام برده شد. در عین حال، کارشناسان از کاهش فروش، افزایش تعدیل نیرو در صنایع، احتمال ورشکستگی گسترده و فرار سرمایه ابراز نگرانی کرده‌اند. آن‌ها در حالی از آغاز زمستان سخت ایران خبر دادند که حالا عامل دیگری اقتصاد ایران را تهدید می‌کند؛ نوسانات نرخ دلار. موضوعی که بیش از هر عاملی، امکان پیش‌بینی تحولات اقتصادی را از فعالان اقتصادی طلب می‌کند.
اخیراً، پدرام سلطانی، کارشناس و فعال اقتصادی نیز در توییتر نسبت به افزایش ناگهانی و شدید قیمت دلار در بازار ارز واکنش نشان داد. وی این اتفاق را نشانه‌ای منفی قلمداد کرده و از این نوسانات به عنوان آسیب جدی اقتصاد ایران یاد کرد.
سلطانی در توییتر نوشت: «از آخرین جهش نرخ ارز در نیمه نخست ۱۳۹۹ تا پایان مهر امسال حدود ۱۰۰ درصد تورم به اقتصاد ایران تحمیل شده و نقدینگی ۸۶ درصد رشد کرده. تقویت درآمدهای ارزی کشور نیز با تعلیق مذاکرات در دیدرس نیست. نوسانی که در نرخ ارز افتاده برای «اهل فهم» اصلاً نشانه خوبی نیست.»
همچنین، فعالان اقتصادی چنین فضایی را به راه رفتن در مه تشبیه می‌کنند که نه مسیر برای آنها مشخص است و نه علامت‌ها. نتیجه آن چیزی جز سردرگمی صاحبان سرمایه نبوده است. همین حالت بلاتکلیفی سبب شده تا آنها ترجیح بدهند سرمایه خود را به جای امن‌تری منتقل کنند. افزایش نرخ مهاجرت فعالان اقتصادی هم معنی جزء توقف سرمایه‌گذاری ندارد.
بررسی‌های اخیر فعالان کارگری از افزایش خط فقر به حدود ۱۸ تا ۲۰ میلیون تومان خبر می‌دهند. یک گزارش دیگر هم خط فقر مطلق یک خانوار چهار نفره تهرانی را ۱۲ میلیون تومان تخمین زده است.
با وجود کاهش قیمت دلار در روز شنبه، اما روند قیمت‌ها نشان می‌دهد که در دو روز اول هفته جاری هر دلار آمریکا یک هزار و ۷۰ تومان بالا رفته است. از ابتدای آبان‌ماه نیز بالغ بر ۳ هزار و ۱۴۰ تومان گران شده است.
به عقیده بسیاری از کارشناسان ارزی، عواملی چون سیگنال‌های منفی از سوی طرف‌های مقابل مذاکرات هسته‌ای برجام، انتظارات تورمی ناشی از نااطمینانی‌های موجود در فضای بازار و تبدیل سپرده‌های بلندمدت به سپرده‌های جاری را می‌توان به عنوان محرک‌های افزایش قیمت دلار دانست.


  • نویسنده :
  • منبع :