19 دی: مدیرکل ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات قم با اشاره به رشد ۱۳.۹ درصدی ضریب نفوذ اینترنت پهن باند سیار در این استان گفت: ضریب نفوذ اینترنت پهن باند سیار در نیمه نخست سال قبل، ۱۱۲.۶۴ درصد بوده که در مدت مشابه سال جاری به ۱۲۶.۵۴ درصد ارتقا یافته‌است.
جواد غلام‌پور روز جمعه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا، ضمن بیان مطلب فوق و در پاسخ به سوالی مبنی بر وضعیت پوشش اینترنت اعم از ثابت و سیار در استان افزود: تعداد مشترکان پهن باند سیار تا پایان نیمه نخست سال قبل، یک میلیون و ۶۰۲ هزار و ۸۶۴ و امسال نیز یک میلیون و ۷۹۳ هزار و ۹۷ مشترک است.
وی کم شدن ۵۰.۰۱ درصدی ضریب نفوذ اینترنت پهن باند ثابت را مورد توجه قرار داد و گفت: ضریب نفوذ اینترنت پهن باند ثابت در ۶ ماهه آغازین سال قبل، ۱۳.۸۲ و امسال ۱۳.۳۱ درصد است.
غلام‌پور اضافه کرد: آمار مشترکان اینترنت پرسرعت ثابت در ۶ ماهه آغازین سال ۱۴۰۰، یکصد و ۹۶ هزار و ۶۵۳ بود و این رقم در سال جاری ۱۸۸ هزار و ۵۴۰ است.
وی ادامه داد: ۷۰ درصد از ۲۲۵ روستای دارای سکنه و ۱۰۰ درصد ۱۳۱ روستای بالای ۲۰ خانوار استان نیز از اینترنت ثابت برخوردار هستند.
این مسئول در پاسخ به این سوال که چند درصد مشترکان اینترنت کشور در قم هستند و کیفیت پهنای باند این استان نیز چگونه است؟ گفت: سهم مشترکان اینترنت سیار از کل مشترکان اینترنت سیار کشور ۱.۷۷ درصد و سهم مشترکان اینترنت ثابت نیز ۱.۷۲ درصد است.
وی با ذکر رشد ۱۵۵ درصدی پهنای باند ورودی استان قم خاطرنشان کرد: پهنای باند ورودی استان در شهریورماه سال قبل، ۳۶۰ گیگابیت بوده که امسال به ۹۶۰ گیگابیت رسیده‌است.
مدیرکل ارتباطات قم در پاسخ به این پرسش که چه برنامه‌ها و طرح‌هایی برای بهتر شدن پهنای باند استان وجود دارد، طرح‌های توسعه نسل پنجم شبکه تلفن همراه، شبکه انتقال ارتباطات روستایی بر بستر فیبر نوری و شبکه ملی اطلاعات در استان را از جمله آن دانست و بیان داشت: توسعه شبکه تلفن همراه در نقاط دارای ضعف پوشش نیز از دیگر طرح‌ها به شمار می‌آید.
غلام‌پور در پاسخ به سوالی دیگری مبنی بر آمار مشترکان اینترنت‌ فیبرنوری یا اف.تی.تی.ایکس و وی.دی.اس.ال با اشاره به افزایش ۹۷۲ مشترک اینترنت فیبرنوری افزود: تعداد مشترکان و خدمات گیرندگان اینترنت فیبرنوری در پایان نیمه اول سال گذشته، سه هزار و ۴۳۴ مشترک و در مدت مشابه امسال نیز چهار هزار و ۴۰۶ مشترک بوده‌است.
وی با اشاره به اضافه شدن چهارهزار و ۶۹۷ مشترک به مجموع مشترکان اینترنت وی.دی.اس.ال استان گفت: تعداد مشترکان و خدمات گیرندگان این نوع اینترنت در پایان نیمه نخست سال قبل، ۱۰ هزار و ۷۳۵ مشترک بوده که امسال به ۱۵ هزار و ۴۳۲ مشترک افزایش یافت.
مدیرکل فن‌آوری اطلاعات قم در بخشی از سخنان خود در پاسخ به سوالی در رابطه با طرح توسعه اینترنت نسل پنجم همراه در استان یادآور شد: تاکنون ۲ ایستگاه ارتباطی نسل پنجم تلفن همراه نصب و راه‌اندازی شده و برای احداث سه ایستگاه دیگر نیز تا پایان دی‌ماه امسال برنامه‌ریزی صورت گرفته‌است.
غلام‌پور همچنین در پاسخ به این پرسش که چند دکل و سایت مخابراتی متعلق به سه اپراتور همراه اول، ایرانسل و رایتل در استان نصب و راه‌اندازی شده گفت: تعداد ۳۳۹ سایت نسل دوم، ۳۱۲ سایت نسل سوم و ۳۲۹ سایت نسل سوم تلفن همراه در استان وجود دارد.
وی با اشاره به وجود ۱۸۵ سایت نسل دوم و ۱۹۱ سایت نسل سوم و ۱۹۴ سایت نسل چهارم ایرانسل گفت: برای رایتل هیچ سایت نسل دوم و چهارم وجود ندارد، و تنها ۴۴ سایت نسل سوم این اپراتور نصب شده‌است.
مدیرکل ارتباطات قم مجموع مشترکان اعتباری و دائمی همراه اول را در نیمه نخست سال گذشته یک میلیون و ۳۸۹ هزار و ۸۹۶ و امسال نیز یک میلیون و ۵۰۵ هزار و ۴۰۳ مشترک دانست و گفت: ۱۱۵ هزار و ۵۳۴ مشترک بیشتر شده‌است.
وی همچنین با اشاره به افزایش ۷۳ هزار و ۴۳۷ مشترک به مشترکان ایرانسل در استان تصریح کرد: تعداد مشترکان این اپراتور از ۷۳۲ هزار و ۱۵۰ مشترک در سال گذشته به ۸۰۵ هزار و ۶۲۳ مشترک در سال جاری رسیده‌است.
غلام‌پور در پایان با اشاره به افزایش چهارهزار و ۷۴۰ مشترک رایتل بیان کرد: آمار تعداد مشترکان این اپراتور همراه در نیمه نخست سال قبل، ۷۶ هزار و ۷۹۴ و امسال هم ۸۱ هزار و ۵۳۴ مشترک است.
 

  • نویسنده :
  • منبع :