فروش حضوری شعب منتخب و ثبت درخواست غیرحضوری در صرافی‌های محل سکونت متقاضیان، در کنار برنامه عرضه اوراق سکه در بورس کالا، این پیام مستقیم را به بازار آزاد ارسال کرد که کوتاه بیاید!
قیمت انواع سکه و ارز در ابتدای هفته سوم آبان ۱۴۰۱، با اشتیاق زیاد روی مدار صعودی قدم برداشت، اما مداخله بانک مرکزی جریان بازار را عوض کرد. در هفته گذشته هر دلار آمریکا در ابتدای هفته ۳۴ هزار و ۸۶۰ تومان بود، اما قیمت آن در میانه هفته به از نیمه کانال ۳۶ هزار تومان گذشت و ۳۶ هزار و ۶۸۰ تومان شد.
بر همین اساس، این نگرانی به وجود آمد که شاید دلار از کانال ۳۷ هزار تومان هم بگذرد، اما با پلیسی شدن بازار و شوک یارانه‌ای به خریداران ارز و البته فروش آنلاین ارز، بازار عقب‌نشینی کرد و شاهد ریزش سنگین قیمت‌ها بود.
از سرگیری پرداخت سهمیه دو هزار یورویی ارز، در قالب فروش حضوری شعب منتخب و ثبت درخواست غیرحضوری در صرافی‌های محل سکونت متقاضیان، در کنار برنامه عرضه اوراق سکه در بورس کالا، این پیام مستقیم را به بازار آزاد ارسال کرد که کوتاه بیاید! با این حال حداقل یکی، دو روز شاهد شکل‌گیری مقاومت‌هایی لحظه‌ای بودیم؛ مثلاً سکه امامی و سکه طرح قدیم تا دوشنبه به روند صعودی خود ادامه دادند، اما آن‌ها هم نهایتاً سر تسلیم فرود آوردند تا در روز پنجشنبه ۱۹ آبان، شاهد کاهش ۵۴۷ هزار تومانی سکه تمام بهار آزادی طرح جدید و افت ۷۹۸ هزار تومانی قیمت سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم باشیم.
بررسی‌ها نشان می‌دهد با کاهش گام به‌گام قیمت دلار و یورو در بازار متشکل ارزی که ملاک فروش ارز سهمیه‌ای به‌حساب می‌آیند، دلال‌ها با بغض و ناراحتی و تقریباً از سر ناچاری مجبور شدند قیمت دلار و یورو را در بازار آزاد به‌ترتیب هزار و ۱۲۳ تومان و هزار و ۲۰۶ تومان کاهش دهند. متقاضیان واقعی ارز البته همچنان می‌توانستند با یک نه بزرگ، روانه شعب منتخب بانکی یا صرافی‌های معتبر شوند و برای خرید دلار و یورو بر اساس آخرین نرخ بازار متشکل ارزی، به‌ترتیب ۳۳ هزار و ۹۲۴ تومان و ۳۴ هزار و ۵۳۰ تومان پول پرداخت کنند. به‌نظر می‌رسد روند کاهش قیمت دلار در هفته پیش رو، همچنان تداوم داشته باشد.
  • نویسنده : محمد مهدی سلیمانی
  • منبع :