19 دی: معاون مرکز بهداشت شهرستان قم گفت: باوجود این‌که برای ارایه خدمات سلامتی در مراکز خدمات جامع سلامت به میانسالان پیگیری‌های تلفنی و ارسال پیامک انجام می‌شود، ولی میزان استقبال این گروه از هم استانی‌ها از خدمات نسبت به کودکان و مادران باردار پایین‌تر است.
محمدتقی سلطانی روز یکشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا،‌ افزود: عدم آگاهی شهروندان از خدمات بهداشتی مراکز خدمات جامع سلامت موجب کاهش مراجعه گروه‌های سنی مختلف به‌ویژه میانسالان به این مراکز شده است.
وی با بیان این‌که مردم آگاهی مناسبی از خدمات مراکز سلامت ندارند، اضافه کرد: مرکز بهداشت تلاش نموده به روش‌های مختلف در فضاهای اطلاع‌رسانی از جمله فضای مجازی و پایگاه‌های خبری اطلاعات کاملی از خدماتی که در این مراکز عرضه می‌شود، ارایه کند.
وی با تاکید بر این‌که پیشگیری از بیماری‌ها بهتر از درمان است، تصریح کرد: هر چه تشخیص بیماری سریع‌تر اتفاق بیفتد، درمان خیلی راحت‌تر و با هزینه‌های کمتر انجام می‌شود.
سلطانی گفت: شهروندان از فرصتی که فراهم شده برای حفظ سلامت خود استفاده کنند تا به بیماری‌ها مبتلا نشوند و از سوی دیگر هزینه‌ها و منابع مالی در حوزه درمان بلعیده نشود.
وی افزود: برای موفقیت در حفظ و ارتقاء سلامت مردم باید در حوزه پیشگیری سرمایه‌گذاری کنیم تا شهروندان زندگی سالم‌تری داشته باشند.
وی در ادامه با اشاره به خدمات مراکز سلامت در تمامی گروه‌های سنی و جنسی، بیان کرد: این بسته خدماتی شامل اندازه‌گیری نمایه توده بدنی، اندازه‌گیری فشارخون، قند خون، چربی خون، ارائه مشاوره‌های روانشناسی، تغذیه و غربالگری سرطان‌ها از جمله روده بزرگ در مردان، دهانه رحم و پستان در زنان است.
معاون مرکز بهداشت شهرستان قم افزود: خطرسنجی بیماری‌های قلبی عروقی و مخصوصا سکته‌های قلبی و مغزی نیز به‌صورت رایگان برای گروه سنی ۳۰ سال به بالا انجام می‌شود؛ در این برنامه ضمن اندازه‌گیری قد، وزن، فشار خون، قند خون و چربی خون، بر اساس نتایج و بررسی‌ها مشخص می‌شود که فرد در ۱۰ سال آینده چقدر احتمال دارد دچار سکته مغزی یا قلبی شود.
وی ادامه داد: در این راستا مشاوره‌های لازم و خدمات بعدی به فرد ارایه می‌شود که اگر بدون خطر یا کم‌خطر باشند معاینات سالیانه انجام می‌شود و در غیراینصورت مراقبت‌ها به‌صورت سه ماه یا ۶ ماه یک‌بار انجام خواهد شد.
به گفته وی، خدمات درمانی، سلامت دهان و دندان، مشاوره روانشناسی و تغذیه از دیگر خدماتی است که توسط پزشکان، دندان‌پزشکان، کارشناسان روانشناسی، تغذیه، مراقبان سلامت و بهورزان ارایه می‌شود.
همشهریان برای دریافت این خدمات به مرکز و یا پایگاه سلامت محل سکونت خود مراجعه فرمایند.

  • نویسنده :
  • منبع :