19 دی: وزیر خارجه آلمان اعلام کرد که وزرای خارجه کشورهای اروپایی در روز دوشنبه بر سر تحریم ایران به توافق رسیدند.
آنالنا بربوک، وزیر خارجه آلمان در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت: امروز اتحادیه اروپا پیام جدید و صریحی به ایران می‌فرستد. حقوق بشر تقسیم‌ناپذیر است.
وی در توییت دیگری افزود: ما تحریم‌های بیشتری را تصویب کردیم که بر روی حلقه قدرت سپاه پاسداران و درآمدزایی آن تاثیر خواهد گذاشت. ما به همراه 16 کشور دیگر توانستیم که جرایم ایران را در دستورکار شورای حقوق بشر سازمان ملل قرار دهیم.
بربوک در یک توییت دیگر نوشت: هیچ‌کسی در تهران، مشهد یا اصفهان نمی‌تواند باور کند که آن‌ها می‌توانند بدون مواجهه به هیچ‌گونه عواقبی دست به جنایت بزنند. اروپا و جهان درحال نظاره هستند. ما گوش به زنگ خواهیم ماند و به فهرست‌گری ادامه خواهیم داد.
وزیر امور خارجه آلمان ساعاتی پشی نیز در ادامه اظهارات مداخله‌جویانه‌اش درباره اتفاقات اخیر ایران و حمایت از اقدامات تحریمی اتحادیه اروپا علیه ایران، پیش از آغاز نشست شورای وزیران امور خارجه اروپا در بروکسل، در جمع خبرنگاران گفته بود: ما بسته تحریمی دیگری اعمال خواهیم کرد تا پیام روشنی به کسانی بفرستیم که فکر می‌کنند می‌توانند مردم خودشان را بدون عواقب سرکوب کرده، بترسانند و بکشند.
بربوک در ادامه این ادعا گفت: آن‌ها نمی‌توانند؛ جهان نظاره‌گر است.
او مدعی شد: تحریم‌های جدید به ویژه حلقه داخلی قدرت سپاه پاسداران و ساختارهای تامین مالی آن‌ها را هدف قرار می‌دهد.
اتحادیه اروپا، پیش‌تر، در پی فوت مهسا امینی، علیه ۱۵ فرد و نهاد ایرانی،‌تحریم‌هایی را اعمال کرد که شامل ممنوعیت سفر و مسدودسازی اموال بود.
حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران، چند روز پیش در واکنش به اظهارات همتای آلمانی‌اش در حمایت از اقدامات تحریمی اتحادیه اروپا علیه ایران، در پیامی گفت: مواضع تحریک آمیز، مداخله جویانه و غیردیپلماتیک نشان دهنده پختگی و تدبیر نیست.
او افزود: تخریب پیوندهای قدیمی پیامدهای بلندمدت دارد. آلمان می‌تواند تعامل را برای مقابله با چالش‌های مشترک انتخاب کند و یا راه تقابل در پیش بگیرد. پاسخ ما متناسب و قاطع خواهد بود.

  • نویسنده :
  • منبع :