19 دی: وزارت راه و شهرسازی از شناسایی ۸۱۰۰ هکتار زمین مازاد در اختیار ادارات و دستگاههای دولتی برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن خبر داده که ۳۱۰۰ هکتار آن به نام این وزارتخانه سند خورده اما هنوز نیمی از زمین‌های شناسایی شده که ادارات برای پروژه‌های تعطیل و متوقف خود در اختیار گرفته بودند به خانه‌سازی برای مردم اختصاص داده نشده است.

روند انتقال اراضی مازاد ادارات و دستگاه‌های دولتی به طرح نهضت ملی مسکن تقریبا با کندی ادامه دارد. طبق قانون باید وزارتخانه‌ها، موسسات و دستگاههای دولتی، اراضی مازاد خود را دو ماه بعد از لازم‌الاجرا شدن قانون جهش تولید و تامین مسکن مصوب ۱۷ مرداد ۱۴۰۰ به طرح نهضت ملی مسکن اختصاص می‌دادند اما طی بیش از یک سال گذشته بخش قابل توجهی از دستگاه‌ها به این تکلیف عمل نکردند. در سال جاری رییس‌جمهور دستور داد تا پایان شهریور مساله انتقال اراضی دولتی تعیین تکلیف شود که به همین لحاظ در ماه‌های اخیر موضوع انتقال این اراضی تسریع شده است. 

ماده ۱۰ قانون جهش تولید و تامین مسکن، ادارات ثبت اسناد و املاک را مکلف کرده در صورت امتناع دستگاهها از واگذاری اراضی خود، بعد از اعلام وزارت راه و شهرسازی ظرف یک ماه نسبت به انتقال سند این زمینها به وزارت راه و شهرسازی اقدام کند. 

طی سالهای گذشته اراضی دولتی به منظور اجرای پروژه‌های وزارتخانه، دستگاهها، ادارات و ارگانهای دولتی واگذار شده است. اما بسیاری از این پروژه‌ها سال‌هاست که شکل اجرایی به خود نگرفته و حالا دستگاه‌ها تمایلی به پس دادن این زمین‌ها ندارند. به طور مثال مرداد امسال اعلام شد در یکی از مراکز استان‌ها زمینی شناسایی شده که ۳۰۰ هکتار است؛ در حالی که در آن شهر و مرکز استان یک متر زمین برای طرح نهضت ملی مسکن وجود ندارد. 

از حدود یک سال قبل روند انتقال زمین‌های دولتی به طرح نهضت ملی مسکن آغاز شده که بنا به گفته تقی رضایی ـ معاون املاک و حقوقی سازمان ملی زمین و مسکن ۸۱۰۰ هکتار اراضی دولتی شناسایی شده است. اوایل ماه جاری این عدد حدود ۷۰۰۰ هکتار بود.

رضایی با اشاره به دستور رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور به مسئولین کاداکس استان‌ها برای کمک به شناسایی زمین‌ها گفت: تاکنون مجموع اراضی شناسایی شده به ۸ هزار و ۱۰۰ هکتار رسیده است. همچنین از حدود ۴۱۳۴ هکتار اراضی شناسایی شده اولیه، تا امروز سند بالغ بر ۳۱۰۰ هکتار زمین منتقل شده است. 

وی در گفت‌وگو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی افزود: از میزان ۸۱۰۰ هکتار حدود ۱۳۰۰ هکتار اراضی دارای مشکلاتی بودند که مانع انتقال سند می‌شد و به همین دلیل از دور خارج شدند. 

معاون املاک و حقوقی سازمان ملی زمین و مسکن تاکید کرد: در حال حاضر ۳۷۰۰ هکتار زمین برای انتقال و اخذ سند در برنامه قرار دارد و سایر اراضی هم در در فرایند اداری قرار دارند تا به مرحله انتقال سند برسند. 

رضایی تاکید کرد: تا کنون سند بالغ بر ۵۰ درصد اراضی شناسایی شده  منتقل شده و مابقی اراضی نیز به ترتیب به مرحله اخذ سند خواهند رسید. 

وی یادآوری کرد: کارگروهی مشترکی از سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و سازمان ملی زمین و مسکن تشکیل شده که در ادارات ثبت به پیگیری و رفع مشکلات این حوزه مشغولند. 

معاون املاک و حقوقی سازمان ملی زمین و مسکن گفت: بیشترین انتقال سند از سوی وزارت جهاد کشاورزی انجام شده که بالغ بر ۱۸۸۰ هکتار است. 

وی دستگاه دولتی دوم را وزارت علوم با ۵۵۳ هکتار زمین انتقال داده و وزارت نفت را سومین دستگاه دولتی با ۱۶۴ هکتار زمین اعلام کرد. 

رضایی همچنین خاطر نشان کرد: استان ایلام دارای بیشترین اخذ سند زمین بر اساس ماده ۱۰ قاتون جهش تولید مسکن بوده و پس از آن استان‌های ایلام، البرز و اصفهان قرار دارند.

  • نویسنده :
  • منبع :