19 دی: یک سخنگوی وزارت امور خارجه آلمان در تداوم مواضع ضد ایرانی برلین که اخیرا به بهانه مسائل حقوق بشری و ادعای مشارکت ایران در جنگ اوکراین شدت گرفته است، اعلام کرد این کشور با تصمیم ایالات متحده درباره تغییر تمرکز از مذاکرات وین به حوادث داخلی ایران موافق است.
سخنگوی وزارت امور خارجه آلمان در ادامه اظهارات مداخله‌جویانه در امور داخلی ایران ادعا کرد: برلین، در مسیر واشنگتن حرکت می‌کند و در حال حاضر تمرکز ما بر حمایت از مردم و اعمال فشار بر رژیم ایران است تا از سرکوب حقوق مردم خود دست بردارد.
آلمان از ابتدای اغتشاشات در ایران مواضع غیرسازنده‌ای را در پیش گرفته و وزیر امور خارجه این کشور اخیرا از بازنگری در روابط برلین با تهران خبر داده است. 
هماهنگی برلین و واشنگتن درباره مذاکرات وین نیز در حالی صورت می‌گیرد که گفت وگوها پس از ماه‌ها رایزنی‌های فشرده دیپلماتیک در وین به دلیل اینکه واشنگتن به دلیل مشکلات داخلی و فشار صهیونیست‌ها قدرت تصمیم‌گیری برای بازگشت به توافق با ایران را ندارد معطل مانده است. 
رابرت مالی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران اخیرا ادعا کرده که احیای توافق در دستور کار و تمرکز واشنگتن نیست. وی بدون اشاره به زیاده خواهی‌های آمریکا و ناتوانی دولت بایدن برای تصمیم گیری سیاسی در بازگشت به برجام ادعا کرد گفت وگوها متوقف شده و به بن‌بست رسیده‌اند و هیچ حرکتی نمی‌کنند و به همین دلیل دیگر در تمرکز ما نیستند.
مذاکره کننده ارشد آمریکا در گفت وگوهای غیرمستقیم با ایران مدعی شد ایران طی دو ماه گذشته موضعی را اتخاذ کرد که با بازگشت به توافق در تناقض بود. وی ادعا کرد آنها خواسته‌هایی را مطرح می‌کنند که هیچ ارتباطی با برجام ندارد.
مالی با ادامه حمایت از ناآرامی‌ها در ایران و اشاره به تحریم‌ها مدعی شد که  سیاست واشنگتن دفاع و حمایت از حقوق اساسی شهروندان ایرانی است.
جمهوری اسلامی ایران تاکید دارد که غرب از مقوله حقوق بشر به عنوان ابزار سیاسی علیه تهران استفاده می‌کند.
ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه پیشتر در نشست خبری با اصحاب رسانه تصریح کرد: رویکرد سیاسی نسبت به مقوله حقوق بشر و استفاده ابزاری از آن رویکرد غیر سازنده است و هیچ کمکی به ارتقای حقوق بشر در هیچ کشوری یا جامعه جهانی نخواهد کرد.
وی همچنین عنوان کرد: جمهوری اسلامی ایران همواره پایبند به مسیر مذاکره است و میز مذاکره را ترک نکرده و تا الان مسئولانه عمل کرده و امیدواریم طرف‌های مقابل در همین چارچوب و مسئولانه عمل کنند.

  • نویسنده :
  • منبع :