19 دی: چهارمین کنگره علوم و مهندسی آب و فاضلاب، روز سه شنبه با حضور شماری از مسوولان ملی و استانی و اساتید دانشگاهی در دانشگاه قم آغاز شد و عصر فردا به کار خود پایان می دهد.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری قم در بخشی از این کنگره با تاکید بر اهمیت مساله آب، بیان داشت: مساله مهم در حوزه مدیریت آب ایجاد ساختار و سیاست‌گذاری منطبق با واقعیت است.
ابراهیم معتمدی ادامه داد: اگر ساختار سیاست‌گذاری در کشور و در سطح منطقه پیرامونی ایران درست نباشد تامین، تولید و بازتولید آب دچار مشکل می‌شود.
وی خاطرنشان کرد: مجموعه مدیریت قم ایجاد پیوند بین دانشگاه و صنعت را در حوزه تولید و تامین آب را مغتنم شمرده و از نظرات علمی و کارشناسی در حوزه تصمیم سازی بخش آب استقبال می‌کند.
اختصاص هزار میلیارد تومان برای توسعه فاضلاب قم
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم نیز در ادامه با تاکید بر اینکه قم یکی از استان‌های عقب‌مانده در توسعه شبکه فاضلاب است، گفت: دولت سیزدهم یک هزار میلیارد تومان جهت توسعه شبکه فاضلاب در قم اختصاص داده است.
حسن بختیاری بابیان اینکه مباحث مرتبط با تامین آب و فاضلاب و پسماند جزو چالش‌های اساسی استان قم است، گفت: قم از نظر ذاتی با کمبود منابع آبی روبه‌روست و مشکل آب در این استان کاملا جدی است.
وی یادآور شد: سالانه حدود ۶۰۰ میلیون مترمکعب از ذخایر آبی استان برداشت می‌شود و علاوه بر آن ۱۳۰ میلیون مترمکعب از سرشاخه‌های رود دز نیز نصیب قم می‌ شود.
تاثیر مستقیم کیفت آب بر تداوم چرخش بیماری‌ها
رییس دانشگاه علوم پزشکی قم نیز در بخش دیگری از این کنگره، خاطرنشان کرد: تحقیقات علمی اندیشمندان جهان نشان می‌دهد آینده جهان بر محور هیدروژن خواهد چرخید و باید استفاده از کربن‌ها به‌تدریج به حاشیه رفته و در حد امکان حذف شود.
مهدی مصری با تاکید بر ضرورت تدوین دستورالعمل‌های بومی و فقهی در حوزه سلامت آب و پساب، گفت: نحوه مدیریت اسراف آب، توزیع و باز توزیع آب و مصرف نظام‌مند اثرات مستقیمی بر زندگی آینده جامعه خواهد گذشت.
وی بابیان اینکه چرخه بیماری‌های جدید اعم از واگیر و غیر واگیر به‌سلامت آب و ایمنی آن ارتباط مستقیم دارد، افزود: افت ۵۰ درصدی سهمیه قم از سرشاخه‌های دز، می‌تواند تاثیرات منفی در سلامت مردم و همچنین افزایش ریزگردها و افزایش استخراج از منابع زیرزمینی بگذارد.
مصری یادآور شد: برای مدیریت مطلوب بخش آب و فاضلاب باید مشارکت مردم و نهادهای مردمی در این حوزه، مدیریت بهینه مصرف آب، استفاده از فناوری‌های نوین، توجه بیشتر به‌سلامت آب و پساب، فرهنگ‌سازی و سازگاری باکم آبی، توجه به الگوی کشت و مدیریت آب‌های زیرزمینی مورد اهتمام قرار بگیرد.
آب چالش اساسی کشور است
دبیر چهارمین کنگره علوم و مهندسی آب و فاضلاب ایران بیان کرد: وضعیت آب شیرین در دنیا نشان از کاهش کیفیت و افزایش تقاضاست و شرایط کنونی حاکی از این است که تامین آب شرب جزو چالش‌های اساسی کشورها در آینده نزدیک خواهد بود که نشانه‌های آن‌هم اکنون نیز در بسیاری از نقاط جهان مشخص‌شده است.
رحیم عالی تصریح کرد: ایران با توجه به شرایط اقلیمی همواره در معرض کم‌آبی است و این وضعیت، بار بسیار سنگینی را در حوزه برنامه‌ریزی و مدیریت به وجود آورده است.
وی خاطرنشان کرد: ضرورت مدیریت‌های محلی جامع محور با رویکرد مشارکتی امکان مدیریت آب و پسماند در شرایط کم‌آبی ایران بسیار مهم است.
دبیر چهارمین کنگره علوم و مهندسی آب و فاضلاب ایران یادآور شد: در بخش آب و فاضلاب شرکت‌های دانش‌بنیان با توانمندی بالایی وجود دارند که تاکنون به آن‌ها کم‌توجهی شده و در کنار آن لازم است تا زمینه توسعه شرکت‌های فناوری جدید را نیز فراهم کرد.

  • نویسنده :
  • منبع :