19 دی: رییس سازمان جهاد کشاورزی قم گفت: در راستای تامین امنیت غذایی مردم و پایداری اقتصاد بخش کشاورزی استان،‌ سطح تولید محصولات کشاورزی بیش از ۸۰۰ هزار تُن است.
محمد رضا حاجی رضا روز سه‌شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا،‌ بیان کرد: ما بر اساس برنامه‌ای راهبردی میزان تولید محصولات کشاورزی در قم را برای پاسخ به نیازهای آینده و افزایش جمعیتی که خواهیم داشت،‌ ارتقا می‌دهیم اما این کار با نگاه به ظرفیت‌های اقلیمی استان اجرایی خواهد شد.
وی توضیح داد: کشاورزی در قم به دلیل قرار گرفتن بیشتر اراضی کشاورزی در مناطق گرم و خشک استان،‌ با چالش‌های جدی در بخش‌هایی همچون تامین منابع آبی و تغییرات شدید دمایی مواجه است، به همین دلیل هرگونه برنامه‌ریزی برای افزایش سطح تولیدات باید با توجه به این موارد باشد.
وی ادامه داد: در همین رابطه تلاش می‌کنیم موضوع ارتقا بهره‌وری و استفاده بهینه از منابع آبی و طرح راهبردی تغییر الگوی کشت را در میان کشاورزان استان که جمعیت آنان بیش‌از ۱۴ هزار نفر برآورد می‌شود، بیش‌ازپیش ترویج کنیم تا از این طریق چالش‌ها را مدیریت و سطح تولید را افزایش دهیم.
حاجی رضا گفت: واقعیت آن است که موضوع افزایش سطح تولید محصولات کشاورزی در قم،‌ باید با ارتقا بهره‌وری دنبال شود،‌ چرا که ما شرایط لازم برای گسترش سطح اراضی کشاورزی را در بسیاری از مناطق استان به دلیل مسائل گفته شده همچون کمبود منابع آبی و مناسب نبودن شرایط محیطی برای کشت انواع گیاهان،‌ نداریم.
وی بیان کرد: به همین دلیل است که اکنون بحث گسترش تولیدات گلخانه‌ای که در آن امکان مدیریت منابع آبی و شرایط محیطی به نحو شایسته فراهم است،‌ بیش‌از گذشته در دستور کار سازمان جهاد کشاورزی استان قم قرار گرفته‌است و ما از سرمایه‌گذاران علاقه‌مند به فعالیت در این رابطه حمایت می‌کنیم.
قم در زمینه تولید انواع محصولات کشاورزی در بخش‌های زراعی،‌ باغی،‌ دامی، شیلات و گلخانه‌ای فعال است؛ بیشتر بهره‌برداران بخش کشاورزی قم را روستاییان استان تشکیل می‌دهند به‌نحوی‌که کشاورزی به‌تنهایی حدود ۵۰ درصد اشتغال روستاییان در بخش‌های مختلف استان را به خود اختصاص داده‌است.

  • نویسنده :
  • منبع :