19 دی: طرح بیمه سبد سهام زیر ۱۰۰ میلیون تومان سهامداران حقیقی در حالی اجرا شد که روز چهارشنبه دوم آذر ماه (روز گذشته) آخرین فرصت برای خرید «سهام یار» بود و بر اساس آمار اعلام شده ۵۸۰ هزار نفر در این طرح مشارکت کردند.
طرح بیمه سبد سهام یا همان اوراق تبعی که جزو بندهای بسته ١٠ بندی حمایت از بازار سرمایه است و تا سقف ۱۰۰ میلیون تومان از سبد سهامداران حقیقی را پوشش می‌دهد در حالی اجرا شد که روز گذشته (چهارشنبه ۲ آذر ماه) آخرین مهلت شرکت در این طرح و خرید «سهام یار» بود.
استفاده از طرح «بیمه سبد سهام» از جمله اقداماتی بود که مسوولان حاضر در دولت و نیز سازمان بورس به منظور تغییر روند معاملات بورس و نیز هدایت این بازار در مسیر صعود در دستور کار قرار دادند.
اعلام جزییات این طرح که با استقبال فعالان بازار همراه شده بود منجر به انتظار سهامداران برای مشارکت در این طرح شد که در این راستا شرکت بورس اوراق بهادار تهران روز چهارشنبه (١٨ آبان ماه) در اطلاعیه‌ای از آغاز عرضه اوراق از روز شنبه ٢١ آبان ماه ۱۴۰۱ تا روز شنبه ٢٨ آبان ماه ۱۴۰۱ خبر داد و اعلام کرد: صندوق تثبیت بازار سرمایه در نظر دارد اوراق اختیار فروش تبعی سبد سهام را در نماد «سهام‌یار» با هدف حمایت از سهامداران حقیقی منتشر کند.
در تاریخ ۲۸ آبان ماه که به عنوان آخرین مهلت سهامداران برای خرید سهام یار اعلام شده بود، قرار بر این شد تا به منظور مشارکت بیشتر سهامداران مذاکراتی در بین مسوولان حاضر در بازار سرمایه برای تمدید مهلت خرید این طرح انجام و فرصت برای سهامداران به منظور استفاده از این طرح تا امروز (۲ آذر ماه) فراهم شد.
اکنون با توجه به تاریخ اعلام شده از سوی مسوولان، امروز فرصت سهامداران برای خرید «سهام یار» به پایان رسید و تاکنون هیچ تصمیمی مبنی بر تمدید این فرصت برای خرید «سهام یار» اتخاذ نشده است.
همچنین پیگیری‌های انجام شده حاکی از آن است که تعداد ۵۸۰ هزار نفر در خرید سهام یار مشارکت داشتند.
به گزارش ایرنا، طرح «بیمه سبد سهام» یا همان اوراق تبعی که مورد تایید مقامات رده عالی اقتصادی کشور قرار گرفت، تا سقف ۱۰۰ میلیون تومان است، ۹۶ درصد از سهام سهامداران حقیقی را پوشش می‌دهد.
سررسید اعمال این اوراق یک ساله بوده و مبلغ تعهد خرید ۲۰ درصد بالاتر از ارزش ترکیب سبد افراد در آخرین روز معاملاتی چهارشنبه، ۴ آبان ۱۴۰۱ است و «امیرمهدی صبایی»، مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به جزییات استفاده از این طرح به خبرنگار اقتصادی ایرنا اعلام کرد: سهامداران دارای پرتفوی کمتر از ١٠٠ میلیون تومان می‌توانند با خرید یک ریالی این نماد پرتفوی سهام خود را بیمه کنند و تا زمان سررسید بازدهی حداقل ٢٠ درصدی برای آنها تضمین شود.

  • نویسنده :
  • منبع :