19 دی: رئیس انجمن صنفی سی ان جی کشور با تاکید بر اینکه پتانسیل بالایی برای ورود به کشورهای دیگر در حوزه سی ان جی وجود دارد، گفت: یکی از کشورهایی که در دولت قبل در مورد آن بحث می شد، عراق بود، مذاکرات برای احداث ۵ جایگاه نیز در آنجا صورت گرفت ، اما به دلیل اینکه این کشور در اکثر نقاط خط لوله گاز ندارد این موضوع معطل ماند و اجرایی نشد، اما همچنان عراق می تواند یک گزینه قابل بحث باشد.
محسن جوهری در گفت و گو با ایسنا، با بیان اینکه روسیه از سی ان جی به عنوان سوخت خودروهای سبک و سنگین استفاده می کند و در حال حاضر صادرات مخازن سی ان جی از  ایران به این کشور و کشورهای اطراف انجام می شود، اظهار کرد: اگر دولت از شرکت های داخلی حمایت کند و موانع برداشته شود، تاثیر بسیار خوبی در افزایش تولید و درآمدهای صادراتی کشور خواهد داشت.
وی با بیان اینکه با توجه به حضور شرکت های توانمند داخلی در حوزه صنعت سی ان جی، پتانسیل بالایی برای صادرات تجهیزات سی ان جی به کشورهای دیگر وجود دارد، اما آنطور که باید به آن توجه نشده است، گفت: اکنون نیجریه در این حوزه مطرح است، تاکنون به نتیجه خاصی در نیجریه نرسیده ایم، اما احتمال عقد قرارداد در این رابطه زیاد است.
رئیس انجمن صنفی سی ان جی کشور در خصوص میزان ارزآوری صادرات تجهیزات سی ان جی در نیجریه، گفت: این مساله بستگی به این دارد که نیجریه چه میزان تمایل به سرمایه گذاری در این بخش داشته باشد و چه تعداد جایگاه احداث و چه تعدادخودرو دوگانه سوز شود، اگر تعداد جایگاه ها و خودروها زیاد باشد، این مساله می تواند ارزآوری خوبی برای ما داشته باشد.
جوهری تاکید کرد: پتانسیل صادرات تجهیزات صنعت سی ان جی ایران به کشورهای دیگر وجود دارد اما اینکه چرا تاکنون اتفاق نیفتاده دو دلیل دارد، اول اینکه در کشورهایی که رابطه اقتصادی خوبی با آن ها داریم معمولا خط لوله گاز طبیعی وجود ندارد و یا تمایلی برای ورود به این بخش نیست و سبد سوخت آن ها عمدتا ال پی جی و بنزین و یا خودروهای برقی است.
وی افزود: مشکل دیگر تحریم ها است، شرکت های خصوصی برای اینکه در کشورهای دیگر کار کنند باید بتوانند مراودات مالی را با اطمینان خاطر انجام دهند که تحریم ها مانع می شود و این مساله ریسک بالایی برای آن ها دارد.

  • نویسنده :
  • منبع :