19 دی: نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی وین گفت: ایالات متحده با طرح موضوع ادعایی ارائه تسلیحات از ایران به روسیه، مرتکب اشتباهی اساسی شد.
میخائیل اولیانوف در گفت‌وگو با خبرگزاری روسی اسپوتنیک در پاسخ به سئوالی درباره طرح موضوع ارائه تسلیحات از سوی ایران به روسیه توسط طرف های غربی در مذاکرات هسته ای، خاطرنشان کرد: در این مورد، به نظر می‌رسد چنین رویکردی یک اشتباه اساسی باشد زیرا در زمان انعقاد برجام، تصمیم گرفته شد این توافق به طور انحصاری بر موضوعات هسته‌ای تمرکز شود و موضوعات متفرقه و بی ربط که نمی‌توان به طور موثر در مذاکرات درباره اتم به آن پرداخت، به این فرآیند دشوار و پرزحمت کشانده نشود و این اصل تا به حال در مذاکرات وین درباره احیای توافق هسته ای رعایت می شد.
مساله ۲۰ سال پیش اکنون دیگر اهمیتی ندارد
این دیپلمات روس با بی اهمیت دانستن موضوع کشف ذرات اورانیوم در ایران در دو دهه قبل خاطرنشان کرد: میزان اهمیتی که به این موضوع در مذاکرات برجام داده می شود با ماهیت آن تطابق ندارد.
اولیانوف با بیان اینکه پیدا شدن ذرات اورانیوم با منشا انسانی در سه سایت ایران از طریق همکاری فعال تر با دبیرخانه آژانس بین المللی انرژی اتمی می توانست خاتمه پیدا کند، گفت: صحبت درباره رویدادهای ۲۰ سال پیش است. اگر فعالیت های اعلام نشده ای در آنجا انجام می شد، ایران مدت ها پیش، یعنی ۲۰ سال پیش، آن را متوقف کرد. از منظر خطرات رژیم منع اشاعه، این موضوع مطلقاً هیچ ارزشی ندارد.
وی، دلیل اهمیت یافتن موضوع ۲۰ سال پیش در مذاکرات اخیر هسته ای را انگیزه های ضدایرانی اعضای غربی شورای حکام ارزیابی کرد.
قطعنامه پیشنهادی ایالات متحده آمریکا و تروئیکای اروپا که در تداوم سیاست فشار حداکثری و اتهام پراکنی به جمهوری اسلامی ایران پیرامون مسائل ادعایی پادمانی ارائه شد دیروز پنجشنبه ۲۶ آبان ۱۴۰۱ به تائید شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی رسید.
در این قطعنامه که با مخالفت چین و روسیه روبه رو شد، نویسندگان با تکرار ادعاهای ساختگی درباره کشف مواد هسته‌ای در سه مکان اعلام نشده در ایران، خواستار همکاری ایران با آژانس بین‌المللی هسته‌ای شده‌اند.
قطعنامه یادشده «ضروری و فوری می‌داند» که ایران بدون تأخیر «توضیحات فنی موجهی» را درباره ادعاهای مطرح شده و همچنین امکان «دسترسی به سایت‌ها و تجهیزات» برای «جمع‌آوری نمونه‌ها» فراهم کند.
این سومین قطعنامه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی علیه ایران پس از اجرایی شدن برجام و بسته شدن پرونده مسائل ادعایی پادمانی است که با فشار رژیم صهیونیستی در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی صادر می‌شود. ۳۰ خرداد ۱۳۹۹ و ۱۸ خرداد ۱۴۰۱ هم قطعنامه مشابهی توسط سه کشور اروپایی عضو برجام و حمایت آمریکا پیشنهاد و تصویب شده بود.
در ادامه، آمریکا و سه کشور اروپایی انگلیس، آلمان و فرانسه روز جمعه با صدور بیانیه‌ای مشترک درباره قطعنامه ضد ایرانی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، ادعاها علیه برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران را تکرار کردند.

  • نویسنده :
  • منبع :