19 دی: در پی تصمیم دولت عراق برای استقرار نیروهای نظامی در مرز عراق و ایران، یک مقام عراقی جزئیات بیشتری از برنامه این کشور در این باره را اعلام کرد.
به گزارش ایلنا، روز چهارشنبه شورای وزارتی امنیت ملی عراق در نشستی به ریاست محمد شیاع السودانی، نخست وزیر و فرمانده کل نیروهای مسلح عراق، تعرضات و حملات ترکیه و ایران به مرز عراق و بمباران شماری از مناطق اقلیم کردستان را بررسی کردند.
در این نشست طرحی برای بازاستقرار نیروهای مرزبانی عراق برای کنترل نقطه صفر مرزی در طول مرز با ایران و ترکیه وضع شد.
یک مقام آگاه عراقی که نخواسته نامش فاش شود به پایگاه خبری «العربی الجدید» گفت که مقامات ایران مدارک و شواهدی درباره استفاده از خاک عراق علیه ایران از جمله قاچاق سلاح از اقلیم کردستان به خاک ایران را در اختیار مقامات عراقی قرار داده‌اند.
این منبع تأکید کرد که سردار اسماعیل قاآنی، فرمانده نیروهای قدس سپاه ایران، به صراحت از جدیت ایران در اقدام نظامی زمینی برای توقف فعالیت گروه‌های کرد سخن گفته است.
وی افزود که عراق به این جمع‌بندی رسیده که در منطقه‌ای به طول ۲۰۰ کیلومتر در مرز عراق و ایران نیروهای ارتش در کنار نیروهای مرزبانی مستقر شوند و همزمان پاسگاه‌هایی با حضور نیروهای پیشمرگه در این منطقه برقرار شود و تأکید کرد که دفتر سازمان ملل در عراق نیز از این طرح استقبال کرده چون آن را باعث از میان رفتن عوامل حملات موشکی ایران می‌داند.
این مقام عراقی تأکید کرد که نیروهای اعزامی اخیر مانع از فعالیت گروه‌های کرد علیه ایران می‌شوند اما همچنان به نظر می‌آید که رضایت ایران جلب نشده است.
همزمان «تحسین الخفاجی»، سخنگوی ستاد عملیات مشترک عراق، گفت که دولت با جدیت در حال انجام اقدامات لازم برای ارسال نیروهای نظامی بیشتر به مرز ایران است و در این باره هماهنگی‌های لازم با اقلیم کردستان انجام شده است.
وی گفت که عراق توانایی به دست گرفتن کامل کنترل مرزهای خود و جلوگیری از هرگونه تهدید علیه همسایگان از خاک عراق را دارد و این سیاست ثابت عراق است و به موجب قانون اساسی عراق هیچ گروهی حق ندارد از خاک کشور علیه همسایگان استفاده کند.
در این راستا، «مهدی تقی آمرلی»، دبیر کمیسیون امنیت و دفاع مجلس عراق، گفت که دولت محمد شیاع السودانی با جدیت برای به دست گرفتن کنترل کامل مرزهای عراق با ایران اقدام می‌کند تا هیچ‌گونه خلأ امنیتی در این منطقه پیش نیاید.
وی افزود که در مرحله بعد اقدام مشابهی درباره مرزهای عراق با ترکیه انجام خواهد شد.
آمرلی تأکید کرد که ایران پیام نارضایتی خود از فعالیت گروه‌های مخالف در خاک عراق را به مقامات بغداد و اقلیم رسانده و عراق نیز تأکید کرده است که اجازه نمی‌دهد از خاکش علیه کشورهای همسایه اقدامی صورت بگیرد.
وی گفت که اعزام نیروهای جدید به مرز دو کشور اقدامی مهم و مورد حمایت همه نیروهای سیاسی کشور است چون ضامن حاکمیت ارضی عراق خواهد بود.

  • نویسنده :
  • منبع :