19 دی: رییس سازمان خصوصی‌سازی از حذف قیمت‌گذاری دستوری محصولات سایپا و ایران خودرو تا پایان سال و کاهش سهم دولت در دو باشگاه استقلال و پرسپولیس در دی‌ماه خبر داد.
حسین قربان‌زاده در نشست خبری که به مناسبت واگذاری بلوک ۱۲ درصدی سهام شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس و ایین رسمی مبادله قرارداد برگزار شد، اظهار کرد: قیمت پایه بلوک ۱۳۹۷ تومان معادل ارزش روز سهم و ۹۰ درصد اضافه ارزش بلوکی بود که نسبت به سال قبل افزایش سه برابری داشت. قیمت هر سهم در آخرین روز قبل از واگذاری ۶۰۵ تومان و قیمت سهم فروش رفته بعد از مزایده ۱۸۵۱ تومان بود.
وی ادامه داد: ارزش کل بلوک با قیمت ۶۰۵ تومان، ۳۵ هزار میلیارد تومان و با قیمت ۱۸۵۱ تومان نیر ۱۰۸ هزار میلیارد تومان است. ۲۷۰ مرتبه جابه‌جایی قیمت پیشنهادی صورت گرفت که قیمت با ۳۲ درصد افزایش از ۱۳۹۷ تومان به ۱۸۵۱ تومان رسید. این مزایده دو متقاضی داشت که شامل شرکت پالایش نفت تهران و شرکت سرمایه‌گذاری اهداف بود که در نهایت شرکت اهداف برنده شد. بر این اساس ۳۲.۶ هزار میلیارد تومان در سال جاری به خزانه واریز می‌شود و ۲۷.۵ هزار میلیارد تومان سالانه طی چهار سال به خزانه واریز خواهد شد. این واگذاری به اندازه کل سال ۱۳۹۹ تامین مالی برای دولت داشت.
رییس سازمان خصوصی‌سازی با بیان اینکه از سوم مهر سال ۱۴۰۰، ازادسازی بیش از ۶۰ بنگاهی که وثایق آن‌ها اماده ازادسازی بود، صورت گرفته است، اظهار کرد: طبق بند ن تبصره ۲ قانون بودجه بیش از ۳۰۰ شرکت که از لیست واگذاری خارج شده بودند به فهرست گروه‌های یک و دو اضافه شدند و در ماه‌های آتی شاهد برگزاری مزایده‌های دیگری خواهیم بود.
برگزاری مزایده بلوک مدیریتی سرخابی‌ها در دی‌ماه
قربان‌زاده از برگزاری مزایده بلوک استقلال و پرسپولیس خبر داد و افزود: مزایده واگذاری بلوک مدیریتی این دو باشگاه در دی‌ماه برگزار می‌شود تا سهام دولت به اقلیت برسد، چراکه پنجره بارگذاری مدارک دو باشگاه برای AFC از ۱۵ آذر باز می شود و این دو باشگاه تا پایان سال فرصت دارند مدارک خود را بارگذاری کنند. بنابراین سهام دولت باید کاهش یابد و مالکیت مشترک آن‌ها نیز حذف شود. بین ۱۷ تا ۵۱ درصد سهام دو باشگاه واگذار می‌شود.
حذف قیمت‌گذاری دستوری محصولات سایپا و ایران‌خودرو تا پایان سال
وی در ادامه با اشاره به برگزاری جلسات پیوسته درمورد واگذاری سهام خودروسازها با حضور وزیر اقتصاد، نماینده وزارت صمت و کارشناسان اظهار کرد: اجماع نظر این بود که باید سند چشم انداز تنظیم‌گری برای خریداران مشخص شود تا بر اساس آن منافع بخش خصوصی تا حداقل پنج سال آینده مشخص شود.
رییس سازمان خصوصی سازی ادامه داد: همچنین حذف قیمت‌گذاری دستوری مورد توافق همه بود و تا اخر سال قیمت‌گذاری دستوری محصولات سایپا و ایران خودرو حذف خواهد شد. پس از ان باید سهام تودلی شرکت‌ها واگذار شود تا بتوان سهام دولت را واگذار کرد.
قربان‌زاده با اشاره به شرایط شرکت‌های مس و فولاد نیز گفت: شرایط شرکت‌های مس و فولاد هم مانند وضعیت دولت در سایپا و ایران خودرو است، بر این اساس با تصویب شورای عالی سیاست اصل ۴۴ یک ماه به وزارت‌خانه های ذیربط و شرکت‌های مادرتخصصی فرصت داده شد برای جایگزینی وثایق اقدام کنند که تا کنون این اتفاق رخ نداده است. پس از طی شدن یک ماه وزارت اقتصاد اختیار دارد از سایر سهام دولت در لیست واگذاری جاگذاری کند.
واریز سود سهام عدالت طی دو مرحله
وی با تاکید بر دو برابر شدن میزان سود سهام عدالت نسبت به سال گذشته عنوان کرد: این سود طی دو مرحله به حساب مشمولان واریز می‌شود. مرحله نخست تا پایان آذر و مرحله دوم تا پایان سال.
رییس سازمان خصوصی‌سازی درمورد برگزاری مجامع شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی نیز گفت: مدل جدید در ماه آتی به تصویب شورای عالی بورس می‌رسد و مجامع به زودی برگزار خواهد شد.
به گفته قربان‌زاده، تلاش می‌شود ۱۳ شرکت غیر بورسی سهام عدالت نیز در بورس پذیرش شوند اما همه شرکت‌ها شرایط پذیرش در بورس را ندارند.
وی همچنین درمورد جاماندگان سهام عدالت توضیح داد: ۳.۵ میلیون نفر جامانده مشخص شده اند و به ازای هر نفر ۱۰ میلیون تومان سهام در نظر گرفته شده اما پرتفو هنوز نهایی نشده است.

  • نویسنده :
  • منبع :