19 دی: معاون وزیر خارجه روسیه در سخنانی نسبت به احیای سریع توافق بر سر احیای برجام ابراز امیدورای کرد.
به گزارش خبرگزاری آناتولی،‌ سرگئی ریابکوف‌ معاون وزیر خارجه روسیه روز سه‌شنبه در خصوص توافق هسته‌ای ایران، به خبرنگاران گفت که، به دلیل صدور قطعنامه "به نفع غرب" از سوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به اتهام "عدم شفافیت از سوی ایران"، سرنوشت توافق "به یک تار مو بند است".
وی در دیداری با خبرنگاران در «بنیاد گورباچف»، افزود: این مساله مصداق این نکته است که وقتی از تجربه‌ها درس گرفته نمی‌شود باز در همان «دام سیاسی» گرفتار می‌شویم.
ریابکوف‌ عنوان کرد که مسکو امیدوار است درصورت وجود اراده توسط همه طرفین، توافق سریع احیاء شود.
شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ۲۶ آبان ماه قطعنامه ضدایرانی پیشنهادی آمریکا و سه کشور اروپایی را با ۲۶ رای موافق، ۲ رای مخالف و ۵ رای ممتنع تصویب کرد.
در این قطعنامه که با مخالفت چین و روسیه روبه رو شد، نویسندگان با تکرار ادعاهای ساختگی درباره کشف مواد هسته‌ای در سه مکان اعلام نشده در ایران، خواستار همکاری ایران با آژانس بین‌المللی هسته‌ای شدند.
قطعنامه یادشده «ضروری و فوری می‌داند» که ایران بدون تأخیر «توضیحات فنی موجهی» را درباره ادعاهای مطرح شده و همچنین امکان «دسترسی به سایت‌ها و تجهیزات» برای «جمع‌آوری نمونه‌ها» فراهم کند.
سازمان انرژی اتمی ایران در واکنش به این قطعنامه تولید اورانیوم در تاسیسات فردو را تا غنای ۶۰ درصد افزایش داد. اقدامات صورت گرفته در فردو شامل تولید محصول اورانیوم UF۶ با غنای ۶۰ درصد برای نخستین بار در این مجتمع بوده است. غنی‌سازی ۶۰ درصد در مجتمع شهید احمدی روشن (نطنز) نیز همچنان ادامه دارد.
جمهوری اسلامی ایران تصریح کرده است که تدابیر جبرانی صورت گرفته برگشت پذیر است و اگر طرف آمریکایی واقع‌بینانه عمل کند، امکان دستیابی به توافق در وین و اجرای کامل برجام وجود دارد.
میخائیل اولیانوف سفیر و نماینده دائم روسیه نزد سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین تصریح کرد که واکنش ایران به قطعنامه ضدایرانی اخیر شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، در نتیجه بی‌مسئولیتی اروپایی‌ها نسبت به تعهداتشان در برجام است.

  • نویسنده :
  • منبع :