19 دی: معاون هماهنگی امور زائرین استانداری قم با بیان اینکه از ابتدای سال جاری تا پایان آبان‌ماه ۶۲۷ فقره بازرسی از مراکز اقامتی استان انجام شده‌ گفت: ۱۱۲ اخطار بهداشتی و ۳۰ مورد نیز اخطارهای تعزیراتی داده شد.
ابوالقاسم مقیمی روز چهارشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا، در پاسخ به اینکه امسال چه تعداد گشت بازرسی مشترک توسط عوامل بهداشت، تعزیرات حکومتی، اماکن و نیروی انتظامی از واحدهای اقامتی شامل مسافرخانه‌ها، زائرسراها و هتل‌های استان صورت گرفته است افزود: در ایام‌ خاص مثل اربعین، نیمه‌شعبان و نوروز گشت مشترک توسط مرکز بهداشت، تعزیرات حکومتی، اماکن و میراث فرهنگی و گردشگری صورت می‌گیرد، و این دستگاه‌ها، بازرسی‌هایی را نیز به صورت تکی انجام می‌دهند.
وی با ذکر اینکه از ابتدای سال جاری تا پایان آبان‌ماه ۶۲۷ مورد بازرسی با نتایج ثبتی مشخص انجام شده گفت: ۱۱۲ اخطار بهداشتی و ۳۰ مورد اخطارهای تعزیراتی نیز به متخلفان داده شد.
وی اضافه کرد: ۲۵ واحد اقامتی، پذیرایی و رستوران‌ نیز پلمپ و غیرفعال، و پرونده آنها به مراجع قضایی انتقال یافت.
معاون استاندار قم در ادامه یادآور شد: این آمار قابل مقایسه با دوره تعطیلی که به واسطه شیوع بیماری کرونا وجود داشت، نیست ما در حوزه بهداشت، ایمنی و مسائل مختلف در خصوص قیمت‌گذاری، فضای بهتری را نسبت به روزهای آغازین پس از پایان کرونا شاهد هستیم.
مقیمی بیان داشت: سودآوری که به جهت فعالیت‌های اقتصادی ایجاد شده، فضای خوبی را برای واحدهای اقامتی فراهم کرده و الان می‌توانند خدمات بهتری را ارائه دهند.
این مقام استانداری در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه از ابتدای سال جاری تاکنون چه تعداد زائر و مسافر و یا خودرو وارد شهر قم شده خاطرنشان کرد: مبنای ثبت ورود زائر به استان دوربین‌های تردد شمار موجود در ابتدای اتوبان‌ها و دوربین‌هایی که ورودی شهری را از گذری‌های استان تفکیک می‌کند، است.
مقیمی ادامه داد: حدود ۲۷ میلیون و ۷۰۰ دستگاه خودرو در مجموع به شهر و استان وارد شده‌اند که از این میان خودروهای با پلاک‌ غیربومی و غیرتکراری که بیش از چهارساعت در استان آمد و شد داشتند، حدود پنج میلیون و ۸۶۸ هزار دستگاه است.
وی افزود: با فرض چهار سرنشین در هر وسیله نقلیه، حدود ۲۳ میلیون و ۴۶۰ هزار زائر وارد شهر قم شده، که با احتساب ۳۰۰ هزار نفری که از طریق خطوط ریلی به استان وارد شدند، حدود ۱۹ درصد بیش از یک روز اقامت داشتند.
وی خاطرنشان کرد: با توجه به قرار داشتن قم در تقاطع‌های ۱۷ استان، زائران ایرانی و غیرایرانی در مسیر عبورشان به این استان، به زیارت حضرت معصومه (س) مشرف می‌شوند، از این رو تقویت زیرساخت‌های مورد نیاز جهت ماندگاری و اقامت بیشتر زائر، مستلزم توجه بیشتری است.
وی در بخش دیگری از سخنان خود همچنین سه عامل موثر برای ماندگاری زائر در استان را مورد توجه قرار داد و گفت: نخستین عامل ایجاد مراکز اقامتی و زیرساخت‌های ضروری زائران برای مباحث گردشگری و اقامت است که با توجه به کم بودن این مراکز، بعضا در مناسبت‌ها و پیک‌های ترافیکی جمعیتی، با افزایش قیمت‌ها روبه‌رو هستیم که البته تا حدودی بر اساس نرخ‌نامه‌ها طبیعی است و بیشتر از آن تخلف به شمار می‌آید.
وی ادامه داد: افزایش واحدهای اقامتی همچنین خانه مسافرها، حسینیه‌ها و زائرسراها که با توجه به سطح درآمدی، نیازمندی و توانمندی اقشار مختلف باید خدمات بدهند، نیز تاثیر بسزایی در ماندگاری زائران دارد.
مقیمی اظهار کرد: ارائه خدمات جانبی به زائران در حوزه‌های گوناگون تفریحی، سرگرمی، بازار و خرید و خیلی از اقدام‌های محتوایی که به‌ویژه در حوزه امامزادگان واجب‌التعظیم و مجموعه‌های فعال سطح شهر قم انجام می‌شود نیز دومین عامل ماندگاری زائران است.
وی گفت: متاسفانه این مجموعه‌ها با بی‌مهری مواجه شده‌اند، در طول سالیان متمادی حتی مردم قم نیز مجموعه‌های اقامتی، زیارتی و فرهنگی را نمی‌شناسند، که ضرورت دارد به آن پرداخته شود.
مقیمی همچنین در ادامه یادآور شد: در حوزه اصلاح سطوح دسترسی و پروژه‌های پیرامون حرم، طرح‌های خوبی را برنامه‌ریزی، و در سفر رئیس جمهور به استان و همچنین کارگروه ملی زیارت مورد بررسی قرار گرفت.
وی تاکید کرد: این طرح‌ها در حوزه سامان دهی و مباحث حاشیه‌ای است، که می‌تواند به تقویت امر زیارت کمک کند.
مقیمی مباحث فرهنگی و اجتماعی را سومین عامل ماندگاری زائر ذکر کرد و گفت: آگاهی بخشی به زائران و حل بخشی از اختلاف‌های فرهنگی که با زائران کشورهای مختلف به‌ویژه عراقی‌ها و پاکستانی‌ها وجود دارد، اجتناب ناپذیر است.
وی گفت: تولید محتوی برای معرفی قم، همچنین معرفی این استان در فضای مجازی، ورود تشکل‌های فرهنگی به مباحث فرهنگی زیارت، تبیین آداب تشرف و حضور در شهر مذهبی، توجیه زائران خارجی در مورد قوانین کشور، و توجیه زائران داخلی که از شهرهای مختلف می‌آیند نیز باید صورت گیرد.
معاون استاندار قم بیان کرد: نگاه ما به زائر به عنوان فرصتی در حوزه‌های مختلف فرهنگی، سیاسی و اجتماعی باشد، نباید او را یک تهدید و مزاحم برای زندگی روزمره بدانیم.

  • نویسنده :
  • منبع :