19 دی: سازمان ملل متحد اعلان کرد که شواهد، مدارک و اسناد تازه گردآوری شده در عراق، یافته های نخست را در باره ارتکاب جنایت علیه بشریت و جنایت جنگی علیه جامعه مسیحیان این کشور، پس از اشغال نزدیک به یک سوم خاک عراق در ۲۰۱۴ توسط گروه تروریستی داعش را تقویت می کند.
به گزارش خبرگزاری اسوشیتدپرس؛ این گزارش هیات تحقیق سازمان ملل به شورای امنیت، جنایت های به اجرا درامده را شامل وادار کردن مسیحیان به جابه جایی محل زندگی و آزار و سرکوب آنان، ضبط و مصادره دارایی های انها، خشونت جنسی، به بردگی کشاندن و دیگر اقدامات غیرانسانی مانند وادار کردن آنان به تغییر دین و نابود کردن اماکن فرهنگی و مذهبی آنان، برشمرده است.
گروه تروریستی داعش در پی اشغال شهرهای عراق، در سال ۲۰۱۴ در بخش های گسترده ای از سرزمین سوریه و عراق، خلافت خودخوانده اعلان کرد. اما در پی نبردهای خونین سه ساله با ده ها هزار قربانی و ویرانی شهرها، به صورت رسمی در ۲۰۱۷ شکست خورده اعلان شد، هر چند هسته های پنهان آن هنوز به حملات به نقاط مختلف عراق ادامه می دهند.
این گزارش به روز شده، با تحقیق این هیئت درباره ساخت و کاربرد جنگ افزارهای شیمیایی و میکروبی،حمله به جوامع ایزدی وسنی، کشتار زندانیان و بازداشت شدگان در ژوئن ۲۰۱۴ در زندانی نزدیک موصل و جنایت ها درون و اطراف تکریت، تکمیل شده است.
این گزارش ۲۶ صفحه ای خواستار افزایش پیگرد برای جنایت های ارتکابی توسط این گروه تندروی افراطی شده است.

  • نویسنده :
  • منبع :