19 دی: مدیرکل دفتر دوره دوم آموزش متوسطه نظری وزارت آموزش و پرورش گفت: امتحانات دانش آموزان پایه‌های دهم تا دوازدهم، از سال تحصیلی آینده، به شیوه نهایی برگزار می‌شود.
عباس سلطانیان روز شنبه در آیین تجلیل از ۱۸۰ دانش آموز پژوهشگر بوشهری با بیان اینکه شورای عالی انقلاب فرهنگی در سه مصوبه، ضوابط جدید پذیرش دانشجو را تعیین و تصویب کرده است، ادامه داد: در کنکور ۱۴۰۲، نتایج امتحانات نهایی پایه دوزادهم دانش‌آموزان ۴۰ درصد تاثیر قطعی بر پذیرش داوطلب در دانشگاه‌ها و موسسه‌های آموزش عالی دارد.
وی افزود: این رقم در کنکور سال ۱۴۰۳ به ۵۰ درصد افزایش می‌یابد.
سلطانیان اظهار کرد: همچنین در کنکور سال ۱۴۰۴ تاثیر نتایج امتحانات نهایی پایه‌های یازدهم و دوازدهم و در ۱۴۰۵ تاثیر نتایج امتحانات نهایی پایه‌های دهم تا دوازدهم، ۶۰ درصد تصویب شده است.
مدیرکل دفتر دوره دوم آموزش متوسطه نظری آموزش و پرورش در باره برنامه این وزارتخانه برای گسترش پژوهش سراهای دانش آموزی گفت: تا پیش از تدوین سند تحول بنیادین آموزش و پرورش ۲۹۸ پژوهش سرا در کشور فعال بودند که پس از ابلاغ و اجرای این سند راهبردی در دهه ۹۰ تعداد پژوهش‌سراهای دانش‌آموزی در کشور به ۶۹۲ مرکز افزایش یافت.
وی با اشاره به اینکه در سال تحصیلی گذشته، ۲۱ پژوهس‌سرای جدید با تمرکز بر مناطق محروم، در کشور تاسیس شده است ادامه داد: با توجه به اهمیت فعالیت پژوهش‌سراها، افزایش شمار این مراکز تا ۷۲۶ مورد در کشور هدف‌گذاری شده است.
مدیرکل دفتر دوره دوم آموزش متوسطه نظری وزارت آموزش و پرورش تاکید کرد: براساس سند تحول بنیادین آموزش و پرورش مسئولیت این نهاد تربیت دانش‌آموز است و برهمین اساس در سال تحصیلی جاری، پژوهش سراهای فعال و موفق، حمایت تجهیزاتی و مالی می‌شوند.
سطانیان با تاکید بر فاصله گرفتن پژوهش‌سراها از قهرمان پروری اظهار کرد: جایگزینی روحیه پژوهش محوری با حافظه محوری و قرار دادن دانش‌آموزان در محیط‌های جدید یادگیری برای کشف علایق و استعدادهای آنها از مهمترین هدف‌های فعالیت پژوهس‌سراهای دانش آموزی است.
مدیرکل دفتر دوره دوم آموزش متوسطه نظری وزارت آموزش و پرورش گفت: آموزش و ترویج علوم و فنون نوین به دانش آموزان از مهمترین رویکردهای پژوهش‌سراهای دانش آموزی است.
سلطانیان یادآور شد: در همین ارتباط امسال سومین جشنواره علمی پژوهشی پژوهش‌سراها با شرکت یک میلیون و ۷۰۰ هزار دانش ‌آموز در ۱۱ محور نانو فناوری، گیاهان دارویی و طب سنتی، زیست فناوری، رباتیک و هوش مصنوعی، دریا و فناوری‌های پیشرفته هوایی و فضایی، علوم آزمایشگاهی، ادبیات، سلول‌های بنیادی، انرژی‌های نوین، نجوم و کدنویسی برگزار شد.
وی عنوان کرد: آموزش روش‌های صحیح مطالعه و پژوهش، تمرین کار گروهی، شناسایی و هدایت استعدادهای برتر از مهمترین هدف‌های برگزاری این جشنواره است.


  • نویسنده :
  • منبع :