19 دی: اولین روز فراخوان سراسری برای اعتصاب، با بارش باران ناکام ماند.

با وجود تبلیغات گسترده رسانه‌های خارج از کشور برای اعتصاب سراسری در روزهای ۱۴ ،۱۵ و ۱۶ آذر روز دوشنبه خیابان های مرکزی شهر تهران از جمله میدان انقلاب تا چهار ره ولیعصر تا  عصر شرایطی آرم را پشت سر گذاشتند؛ عموم مغازها باز بود و رفت و آمد مردم به شکل معمول یک روز بارانی جریان داشت، با این وجود نیروهای انتظامی به شکل قابل ملاحظه‌ای در این خیابان ها مستقر بودند تا مانع هر نوع بی نظمی شوند. 

دانشگاه تهران به عنوان یکی از مهمترین دانشگاه‌های پایتخت با وجود بسته بودن درب اصلی‌اش  و رفت و آمد دانشجویان از درب های جانبی در سکوت ۱۴ آذر را سپری کرد. 

کسبه چهار راه امیراکرم، خیابان جمهوری و میدان بهرستان تهران نیز امروز در مسیری مخالف با فراخوان‌های اعلامی باز بوده و به کسب و کار معمولشان مشغول بودند. 

براساس مشاهدات خبرنگار ایسنا، کاسبان و مغازه‌های مسیر ابوریحان تا انقلاب از ساعت ۱۶ عصر مغازه‌هایشان را در حالت نیمه باز قرار داده بودند و مغازه‌هایی که به طور کامل فروش داشتند هم به اذعان خودشان پس از ساعت ۱٨ و ۳۰ دقیقه قصد تعطیلی داشتند.

در این میان تعطیلی چند انتشارات دانشگاهی نیز به چشم می‌خورد، اما با این وجود هر چه بیشتر به میدان انقلاب نزدیک‌تر می‌شدید مغازه‌ها، شور خرید و رفت و آمد بیشتر می‌شد و از بین هر چهار الی پنج مغازه نهایتا یک الی دو محل تعطیل بود. 

قریب به اکثر کافه‌ها و مغازه‌های کارگر شمالی فعالیت داشتند اما از سوی میدان انقلاب به سمت خیابان آزادی کمی از روشنایی و شور همیشگی‌اش کاسته شده بود. 

در این زمینه محسنی اژه‌ای رئیس قوه قضاییه صبح دوشنبه در جلسه شورای عالی قوه قضاییه تاکید کرد: کسانی که در دل و ذهن کسبه و بازاریان رعب و وحشت ایجاد کرده و آنها را تهدید می‌کنند که اگر مغازه‌شان را نبندند، آن را به آتش می‌کشند یا کسانی که کامیون‌داران و رانندگان زحمتکش را تهدید می‌کنند که اگر بارها را به مقصد برسانند به ماشین‌های‌شان آسیب وارد می‌آورند؛ اینها موارد و مصادیق ایذاء و آزار رساندن به مردم است؛ لذا مسئولان قضایی و انتظامی و امنیتی به این قبیل موارد ساده ننگرند و با سرعت و قاطعیت به شناسایی و دستگیری و محاکمه این عناصر ایذاء مردم بپردازند.

پیش از ظهر امروز نیز اعلام شد که رستوران و جواهر فروشی علی دایی به دلیل همراهی با فراخوان اعتصابات از سوی پلیس اماکن پایتخت پلمب شده است.

  • نویسنده :
  • منبع :