19 دی: شهر مقدس قم در سالروز شهادت ام‌الائمه حضرت فاطمه زهرا(س) غرق در عزا و ماتم شده است.
حرم کبریایی حضرت فاطمه معصومه(س) یکپارچه سیاهپوش و پرچم‌های مشکی در سراسر این مکان مقدس برافراشته شده و هیات‌های عزادار با حضور زائران و دلسوختگان مکتب اهل بیت(ع) دراین مکان مقدس سوگواری می‌کنند.
آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه(س) نیز از شب گذشته برنامه‌های مختلف سوگواری را در این مکان مقدس آغاز کرده و علاوه بر مداحی و سینه‌زنی، سخنرانان نیز گوشه‌ای از زندگانی گهربار و سیره اخلاقی حضرت فاطمه زهرا(س) برای زائران و مجاوران بیان می‌نمایند.
جای جای قم دراین روز غم‌بار مراسم عزاداری و سوگواری ترتیب یافته و محبان اهل بیت(ع) ضمن عزاداری، زیارتنامه آن حضرت را با دلی شکسته زمزمه می‌کنند.
زائران کریمه اهل بیت(س) که از نقاط مختلف کشور به قم آمده‌اند نیز با چشمانی اشکبار و دلی شکسته در کنار مرقد مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) سوگنامه می‌خوانند و این گونه عشق و علاقه خود را به ام الائمه حضرت فاطمه زهرا(س) نشان می‌دهند.
مسلمانان خارجی مقیم قم نیز با برگزاری آیین های سوگواری و عزاداری دست بر سینه گذاشته و به پیشگاه بانوی آب و آیینه حضرت معصومه(س) شهادت جانگداز حضرت صدیقه کبری(س) را تسلیت می‌گویند.
حضرت فاطمه زهرا (س) در سال پنجم پس از بعثت و در روز ۲۰ جمادی‌الثانی در مکه و در خانه پیامبر اسلام(ص) و حضرت خدیجه(س) به دنیا آمد. زهرا، صدیقه، طاهره، مبارکه، بتول، راضیه و مرضیه، ام‌الحسین، ام‌الحسن، ام‌الائمه و ام‌ابیها ازجمله القاب و کنیه‌های این بانوی مطهر اسلام است.
سراسر زندگانی حضرت صدیقه طاهره(س)، مملو از مکارم اخلاق و رفتارهای نمونه و انسانی بود، ایشان با امام علی(ع) پیشوای اول شیعیان ازدواج کردند و در تمام برهه‌های حساس زندگی در کنار امام اول شیعیان بودند و از ایشان حمایت می‌کردند، حضرت زهرا(س) در همسرداری و مهر مادری الگوی جهانیان است.
در دامن‌پاک حضرت فاطمه(س)، ۲ امام بزرگوار و ۲ شخصیت ممتاز عالم بشری، امام حسن مجتبی(ع) مظهر حلم و وقار و امام حسین(ع) سرور شهیدان تربیت یافتند و سلسله امامت و ولایت را استمرار بخشیدند و نیز حضرت زینب کبری(س) حماسه‌ساز روز عاشورا که پیام حسینی و حماسه عاشورا را در جهان اعلام کرد.
سرانجام حضرت فاطمه زهرا(س) بر اثر شدت ضربات و لطماتی که به او بر اثر هجوم به خانه‌اش و وقایع پس ‌از آن وارد گشته بود، بیمار گشت و در بستر بیماری افتاد.
در ایام بیماری، حضرت فاطمه(س) روزی امام علی(ع) را فراخواند و آن حضرت را وصی خویش قرارداد و به آن حضرت وصیت کرد که پس از وفاتش، ایشان را شبانه غسل دهد و شبانه کفن و دفن کند و احدی از کسانی که در حق او ستم روا داشته‌اند، در آیین تدفین و نماز خواندن بر پیکر او حاضر نباشند.
حضرت زهرا(س) درحالی‌که از عمر مبارکش ۱۸ سال بیشتر نمی‌گذشت، به روایتی در ۱۳ جمادی‌الاول سال ۱۱ هجری‌قمری و بنا بر روایتی دیگر در سوم جمادی‌الثانی همان سال به شهادت رسید.

  • نویسنده :
  • منبع :