19 دی: رئیس دیوان عدالت اداری با تاکید بر مخالفت جدی رئیس قوه قضاییه برای افزایش هزینه‌های دادرسی گفت: هزینه ثبت شکایت در مرحله بدوی ۲۰ هزار تومان و در مرحله تجدیدنظر ۴۰ هزار تومان است و در قانون جدید هم پیشنهادی مبنی بر افزایش هزینه دادرسی ارائه نشده است.
حجت الاسلام والمسلمین حکمتعلی مظفری در گفت و گو با ایرنا درباره هزینه‌های دادرسی در دیوان عدالت اداری اظهارداشت: اکنون درگاه دریافت شکایات دیوان عدالت اداری متعدد است و در قانون کنونی پیش‌بینی شده است که افراد می‌توانند شکایات خود را به صورت مورد و حضوری به دیوان عدالت اداری تحویل دهند همچنین دفاتر نمایندگی دیوان عدالت اداری در استان‌ها جز تهران نیز ضمن ارائه مشاوره، شکایت‌های مردم را دریافت و از طریق پست به دیوان عدالت اداری ارسال کنند.
وی ادامه داد: علاوه بر ۲ روش یادشده، از سال گذشته امکان انجام همه مراحل دادرسی اعم از ثبت دادخواست‌های بدوی و تجدیدنظر و اعاده دادرسی از طریق دفاتر خدمات الکترونیک قضایی فراهم شده است.
مظفری با اشاره به ثابت بودن هزینه شکایت در دیوان عدالت اداری افزود: اگر کسی از طریق پست یا دفاتر خدمات الکترونیک قضایی اقدام به ثبت شکایت کند، هزینه آن بیشتر می‌شود که مربوط به دیوان عدالت اداری نیست و همه این هزینه‌ها به خزانه دولت واریز می شود اما واقعیت این است که اگر فرد بخواهد در مرکز استان یا در تهران برای ثبت شکایت اقدام کند، قطعا متحمل هزینه‌های بیشتری خواهد شد.
رئیس دیوان عدالت اداری گفت: اکنون در بسیاری از روستاهای بزرگ یا در بخش‌ها دفاتر خدمات الکترونیک قضایی استقرار یافته است و به محض ثبت، شکایت در دبیرخانه مرکزی دریافت می‌شود.
مظفری اضافه کرد: اکنون فاصله دریافت شکایت‌ها و ارجاع به شعب میانگین سه روز است.
رئیس دیوان عدالت اداری تاکید کرد: قوه قضاییه بنایی بر افزایش هزینه‌های دادرسی ندارد مگر اینکه مجلس شورای اسلامی یا دولت پیشنهادی در این زمینه داشته باشند.

  • نویسنده :
  • منبع :