19 دی: رئیس ائتلاف پارلمانی «الفتح» عراق از حمایت‌های ایران و حزب‌الله و مرجعیت دینی عراق در مبارزه با تروریسم تقدیر و تشکر کرد و گفت که این حمایت‌ها محدود به سلاح و تجهیزات نظامی نبود.
«هادی العامری» رئیس ائتلاف الفتح عراق امروز شنبه در بیانیه‌ای به مناسبت پنجمین سالگرد شکست داعش اعلام کرد که ملت و دولت عراق باید از «روز پیروزی در برابر داعش، برای ساختن عراق خالی از تروریسم و فساد استفاده کنند».
در این بیانیه آمده است: «ما امروز در آستانه پنجمین سالگرد پیروزی در برابر داعش با همه غرور و افتخار، علیه حضور منفور این گروه تروریستی که نزدیک بود سرزمین، شرافت و مقدسات ما را نابود کند، ایستاده‌ایم».
وی در ادامه از نقش بزرگ آیت الله سیستانی مرجع دینی عراق و فتوای تاریخی ایشان در جهاد کفایی و همچنین از ملت عراق که به این فتوا لبیک گفتند، تقدیر و تشکر کرد و افزود: «حشد الشعبی و سایر دستگاه‌های امنیتی بر عهد خود وفاددار بودند تا آنکه عزّ و جلّ، پیروزی خود را بر دشمنانش مجاز فرمود».
العامری همچنین با اشاره به نقش مهم شهیدان ابومهدی المهندس و سردار سلیمانی در مبارزه با تروریسم اعلام کرد که حمایت ایران و حزب‌الله از عراق فقط محدود به سلاح، تجهیزات و انتقال تجارب نبود، بلکه در سطح بالاتر به خون‌های پاک فرماندهان و مستشارانی که خونشان با خون برادران عراقی در هم آمیخت، ارتقا یافت.
رئیس ائتلاف الفتح همچنین شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس را بهترین نمونه از این اختلاط روحی و جسمی دانست و گفت که دولت و ملت عراق باید از این روز پیروزی برای ساختن عراقی یکپارچه و خالی از هرگونه فساد و تروریسم بهره جویند.
در همین راستا، محمد شیاع السودانی نخست‌وزیر عراق در صفحه توئیتر خود نوشت: دهم دسامبر همچنان عنوان شجاعت و فداکاری عراق باقی خواهد ماند.
السودانی افزود: از مرجعیت دینی عراق بابت فتوایی که با راهنمایی‌های غیورانه آن همراه شد، تشکر می‌کنیم.
عراق در سال ۲۰۱۷ میلادی پس از سه سال نبرد، پیروزی بر گروه تروریستی داعش را اعلام کرد. این گروه یک سوم خاک این کشور را اشغال کرده بود. برخی عناصر و هسته‌های پراکنده این گروه تروریستی هنوز در برخی مناطق استان‌های «دیاله، کرکوک، نینوا، صلاح‌الدین، الانبار و بغداد» فعال هستند که نیروهای مسلح عراق هم اکنون به مبارزه با آنها ادامه می دهند.
  • نویسنده :
  • منبع :