19 دی: سخنگوی وزارت صنعت و تجارت طالبان گفت: در ۶ ماه نخست سال جاری بیش‌ از ۳۵۰ میلیون دلار داد و ستد تجاری میان افغانستان و ایران صورت گرفته و طالبان در صدد گسترش روابط تجاری میان افغانستان و این همسایه غربی خود است.
عبدالسلام جواد سخنگوی وزارت صنعت و تجارت در گفت‌وگو با خبرگزاری صدای افغان (آوا) تصریح کرد: در ۶ ماهه نخست سال ۱۴۰۱، صادرات افغانستان به ایران به بیش از پنج میلیون دلار رسیده است.
وی افزود: طالبان به ویژه وزارت صنعت و تجارت در صدد افزایش صادرات خود به ایران است و تا آخر سال جاری احتمال بالا رفتن رقم صادرات به این کشور همسایه نسبت به سال‌های گذشته می‌رود.
به گفته جواد، اقلام صادراتی افغانستان به جمهوری اسلامی ایران شامل تار نخ، کشمش، بادام، عصاره نباتی، پنبه و زیره بوده است.
وی همچنین خاطرنشان کرد که تاجران افغان کالاهایی به ارزش بیش از ۳۵۱ میلیون دلار از جمهوری اسلامی ایران از جمله بنزین، بنزین دیزل، گاز مایع، سیمان و برق وارد کرده‌اند.
این مقام افغان در ادامه‌ اظهارات خود تاکید کرد که طالبان به ویژه وزارت صنعت و تجارت در صدد گسترش روابط تجاری افغانستان با همسایه غربی خود است.
وی اظهار داشت: در نشستی که میان نورالدین عزیزی سرپرست وزارت صنعت و تجارت و حسن کاظمی قمی نماینده جمهوری اسلامی در امور افغانستان برگزار شده بود، بر روی گسترش روابط تجاری تاکید شده است.
سخنگوی وزارت صنعت و تجارت در حالی این اظهارات را مطرح می‌کند که هفته گذشته او در گفت‌وگو با خبرنگار آوا از افزایش میزان صادرات افغانستان در هشت‌ماه گذشته خبر داده و گفته بود که تاجران افغان در این مدت صادراتی به ارزش ۱.۲ میلیارد دلار داشته‌اند.
متقی از دولت ایران خواسته بود که در بخش تجارت و ترانزیت با افغانستان تسهیلات بیشتری فراهم سازد.
سیدحسن مرتضوی معاون سفارت ایران در کابل نیز اطمینان داده است که کشورش به منظور تقویت مناسبات تجاری با افغانستان، تسهیلات لازم را فراهم خواهد کرد.

  • نویسنده :
  • منبع :