19 دی: «منوچهر متکی» وزیر امور خارجه دولت نهم درباره بیانیه مشترک چین و شورای همکاری خلیج فارس می‌گوید: هر سخن و بیانیه‌ای که تمامیت ارضی و حقوق جمهوری اسلامی را مخدوش کند، محکوم است و براساس منافع خود با همه کشورها همکاری می‌کنیم.
بیانیه اخیر چین و شورای همکاری خلیج‌فارس که در پی سفر «شی جین پینگ» رئیس‌جمهوری ۶۹ ساله خلق چین به عربستان منتشر شد، واکنش‌های زیادی را در پی داشت.
اظهارنظرهایی که طیف متنوعی داشت؛ برخی این بیانیه را نشانه تغییر رویکرد چین نسبت به ایران و فاصله گرفتن این کشور از جمهوری اسلامی ایران تحلیل کردند و برخی نیز این رویکرد را در استراتژی بلندمدت چین در دنیا برای داشتن روابط با همه کشورهای دنیا براساس منافع و مصلحت خود ارزیابی کرده و آن را نشانه فاصله‌گرفتن چین از ایران قلمداد نکردند.
در همین رابطه «منوچهر متکی» وزیر اسبق امور خارجه کشور به ایرنا می‌گوید: در مورد تمامیت ارضی، مالکیت و حقوق کشور با هیچ‌کس تعارف نداریم و در این مورد با کسی مذاکره نمی‌کنیم؛ بنابراین هر اظهارنظری که به این حوزه و منافع کشور ما تعریضی داشته باشد، آن را محکوم می‌کنیم.
وی تاکید می‌کند:‌ هر سخن و بیانیه‌ای که به حقوق کشور و مردم ایران خدشه وارد کند و تمامیت ارضی و مالکیت ایران را بر خاک خود را مخدوش کند، محکوم است.
وزیر اسبق امور خارجه کشورمان با بیان اینکه چین در حوزه اقتصاد در مدت ده‌ها سال اخیر پیشرفت‌های خوبی داشته و به دومین اقتصاد جهان تبدیل شده است، می‌افزاید: اکنون رهبران چین از لاک اقتصادی بیرون آمده‌اند اما ورود به مباحث سیاسی و بین‌المللی نیازمند پختگی‌هایی است که رهبران چین باید به این نکته ظریف توجه کنند.
نباید همه تخم‌مرغ‌های اقتصادی را در یک سبد گذاشت
متکی درباره سیاست و موضع ایران در برابر این نوع اظهارنظرها می‌گوید: ایران باید سیاست متوازن داشته باشد؛ متاسفانه اتخاذ سیاست متوازن در دولت قبل مخدوش شد؛ این سیاست به این معناست که نه تنها نباید همه تخم‌مرغ‌های اقتصادی کشور را در یک سبد قرار دهیم بلکه باید از همه ظرفیت‌های مناطق مختلف جغرافیای جهان استفاده کنیم. این سیاست درستی است که باید دنبال کنیم.
از نگاه دیپلمات پیشین دستگاه سیاست خارجی کشور، سیاست متوازن به این معناست که در روابط خارجی باید در کنار ظرفیت‌های غرب به شرق جغرافیایی در منطقه آسیا و شرق سیاسی مانند آفریقا و آمریکای لاتین نیز توجه کنیم. همچنین باید با همه کشورهایی که می‌خواهند با جمهوری اسلامی روابط سالمی داشته باشند رابطه داشته باشیم. این کشورها می‌توانند در اروپا یا هر جای دیگری باشند؛ البته برخی کشورهای اروپایی تحت فشار آمریکا در سال‌های اخیر سطح روابطشان را با جمهوری اسلامی کاهش داده‌اند بنابراین از هر جایی در دنیا که منافعمان تامین شود، محدودیتی برای ایجاد رابطه نداریم.
ضرورت گفت‌وگوهای دوجانبه با چین
وی درباره واکنش ایران در برابر موضع چین و بیانیه عربستان نیز تاکید دارد: بدون هیچ‌گونه تعارفی باید موضع سیاسی کشور را در برابر اظهارات خلاف دیگران اعلام کنیم. همزمان اگر هر کشوری ظرفیتی برای همکاری دوجانبه دارد باید از آن ظرفیت استفاده کرد.
متکی با تاکید بر اینکه در مورد چین به گفت‌وگوهای دوجانبه نیاز داریم،‌ ابراز امیدواری می‌کند چینی‌ها به سمت درستی حرکت کنند. در واقع رویکرد و همکاری به همه کشورهای که منافع ایران را تامین کنند درست است.

  • نویسنده :
  • منبع :