19 دی: دولت انگلیس در تداوم اتهام‌پراکنی‌ها علیه همکاری‌های دفاعی ایران و روسیه و تکرار ادعای بکارگیری پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین که بارها از سوی مقام های کشورمان رد شده است، تحریم‌های جدیدی را علیه اتباع ایرانی و روس وضع کرد.
وزارت امور خارجه انگلیس روز سه‌شنبه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که تحریم‌های جدید ۱۶ فرمانده روس، ایرانی و همچنین بازرگانان ایرانی را بر اساس ادعای ساختگی تجارت پهپاد هدف قرار داده است.
در این بیانیه که یک نسخه آن در تارنمای وزارت امور خارجه انگلیس منتشر شد، برخلاف تاکید مقامات کشورمان درباره توقف جنگ و بازگشت طرفین به مذاکره ادعا شده است که پهپادهای ایرانی نقش اصلی در حملات روسیه به غیرنظامی ایفا کرده است
در همین پیوند، جیمز کلورلی وزیر امور خارجه انگلیس با بیان اینکه «حملات حساب شده نیروهای روسیه به شهرها و غیرنظامیان بی گناه در اوکراین بی پاسخ نخواهد ماند» در ادبیاتی خلاف عرف دیپلماتیک گفت: حملات حساب شده نیروهای روسیه به شهرها و غیرنظامیان بی گناه در اوکراین بی پاسخ نخواهد ماند. ایران به طور فزاینده ای در مواجهه با درخواست های کرکننده مردم خود برای تغییر منزوی شده و در تلاشی ناامیدانه برای زنده ماندن با پوتین معاملات زشتی منعقد می کند.
وی افزود: ولادیمیر پوتین می خواهد روح اوکراین را بشکند، اما موفق نمی شود. اوکراین پیروز و بازسازی خواهد شد.
جمهوری اسلامی ایران بارها ادعای مطرح شده درباره ارسال پهپاد به روسیه را برای به‌کارگیری در جنگ اوکراین رد کرده است. اما وزارت امور خارجه انگلیس ادعا کرده است: ایالات متحده نهم دسامبر اطلاعاتی را منتشر کرد که نشان می‌دهد ایران به یکی از حامیان اصلی نظامی روسیه تبدیل شده است و صدها هواپیمای بدون سرنشین را برخلاف تعهدات حقوقی بین‌المللی به روسیه فرستاده است که برای حمله به زیرساخت‌های حیاتی اوکراین و کشتن غیرنظامیان مورد استفاده قرار گرفته‌اند.
حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران در این رابطه تصریح کرده است: ما هیچ سلاح و پهپادی برای به کارگیری در جنگ با اوکراین به روسیه نداده و نخواهیم داد.
وی پیشتر در جمع خبرنگاران گفت: این هیاهویی که برخی از کشورهای غربی به راه‌انداخته‌اند که جمهوری اسلامی ایران برای کمک به جنگ اوکراین موشک و پهپاد در اختیار روسیه قرار داده است، آنچه درباره بخش موشکی مطرح کرده‌اند کاملاً غلط و مسائل مربوط به پهپاد درست است.
وزیر امور خارجه خاطرنشان کرد: ما مقدار محدودی پهپاد ماه‌ها قبل از جنگ اوکراین در اختیار روسیه قرار داده‌ایم و با وزیر خارجه اوکراین توافق کردیم چنانچه هرگونه مستندی در اختیار دارند که روسیه از پهپاد ایرانی در اوکراین استفاده کرده، آن را در اختیار ما قرار بدهد.
امیرعبداللهیان یادآور شد: جمهوری اسلامی ایران در این مسیر تلاش‌های زیادی را از ابتدای جنگ اوکراین داشته و این تلاش‌ها هم در سطح رئیس‌جمهور و وزیر خارجه بوده است و همچنان به این تلاش‌ها تا توقف جنگ در اوکراین ادامه می‌دهیم.
سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه نیز در سخنانی بار دیگر به ادعای بی اساس غربی ها و مقامات اوکراینی مبنی بر استفاده روسیه از پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین واکنش نشان داده و تصریح کرده است که ایران و روسیه توضیحات کامل و مفصلی را درباره ادعای استفاده از پهپادهای ایرانی در اوکراین به سازمان ملل متحد ارائه کرده‌اند.
با این حال اروپایی‌ها اصرار دارند که مشارکت ادعایی ایران در جنگ اوکراین را ناقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد معرفی کنند؛ قطعنامه‌ای که از سال ۲۰۱۸ به این سو از سوی ایالات متحده آمریکا به دلیل خروج از برجام و تهدید سایر اعضا به عدم اجرای مفاد آن نقض اما با سکوت مجامع بین‌المللی روبرو شده است.
انگلیس اکتبر گذشته به همراه فرانسه و آلمان از سازمان ملل متحد خواست تا در پرتو قطعنامه یادشده، درباره ادعای واهی ارسال موشک و پهپادهای ایرانی به روسیه تحقیق کند. برخی مقام‌های اروپایی نیز ادعا کرده‌اند که باید مشخص شود اقدام روسیه و ایران نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت بشمار می‌رود یا خیر.

  • نویسنده :
  • منبع :