19 دی: طی دو هفته گذشته به دلیل مسمومیت استنشاقی، شماری از دانش آموزان هنرستان نور راهی بیمارستان شده‌اند که علت این حادثه همچنان نامشخص و نگرانی‌ها از بابت تکرار دوباره آن وجود دارد.
ساعت حوالی ۱۱ صبح روز سه شنبه ۲۲ آذرماه، انتشار بوی نامطبوعی در هنرستان دخترانه نور واقع در منطقه یزدانشهر قم موجب می‌شود تا شماری از دانش آموزان این هنرستان دچار علائم و مشکلات تنفسی شوند.
دانش آموزی می‌گوید حالتی دود مانند در سالن مدرسه پیچیده بود، دیگری می‌گفت در کارگاه بودیم که بویی شبیه به سیم سوخته و به گفته برخی دیگر بویی شبیه میوه به مشام رسید و برخی‌ها که آن را استنشاق کردند، دقایقی بعد دچار سرگیجه، تهوع، ضعف جسمانی و سستی در پا شدند به گونه‌ای که توان راه رفتن نداشتند و در حیاط مدرسه آمدند تا عوامل اورژانس از راه برسند.
دو هفته قبل، ۹ آذرماه همین اتفاق در همین هنرستان رخ داد و در آن حادثه ۱۸ نفر از دانش آموزان دچار مسمومیت و راهی بیمارستان شدند.
مدیر کل آموزش و پرورش استان قم می‌گوید، شدت حادثه این بار کمتر از بار گذشته بوده است و از آنجایی که کادر آموزشی مدرسه تجربه بار قبل را داشتند بلافاصله مدیر، زنگ مدرسه را به صدا در می‌آورد و دانش آموزان راهی حیاط می‌شوند.
در این حادثه تقریباً تمام مدرسه درگیر شده بودند
حادثه بار اول به گفته دانش آموزان فقط در یک کلاس رخ داده بود، اما در این حادثه تقریباً تمام مدرسه درگیر شده بودند و به همین علت تعداد دانش‌آموزان مسموم شده افزایش چشمگیری داشت و تعدادشان به ۵۱ نفر رسید.
دانش آموزان از طول کشیدن حضور اورژانس در مدرسه و برخی از والدین نیز از اینکه این حادثه مجدد تکرار شده است و مسئولین پاسخ مشخص و قانع کننده‌ای در خصوص علت حادثه نداشتند گلایه می‌کردند.
دانش آموزان مصدوم با چندین دستگاه خودروی اورژانس به دو بیمارستان ولیعصر (عج) و نیکویی قم منتقل شدند تا تحت درمان قرار گیرند که تعداد آنان ۵۱ نفر بوده و سه نفر نیز از معلمان بودند.
شماری از دانش آموزان که وضعیت مطلوب‌تری داشتند و شاید بیشتر ترس بر آنان غلبه کرده بود، از همان ساعات ابتدایی حضور در بیمارستان ترخیص می‌شوند و برخی دیگر برای آنکه تحت مراقبت بیشتری باشند در بیمارستان بستری شدند.
به گفته کادر پزشکی آنچه در حال حاضر می‌توان در خصوص علت حادثه بیان کرد، مسمومیت استنشاقی بوده است و دانش آموزان دارای علائم اصلی تنفسی بودند و احساس بی حسی اندامی، سرگیجه و احساس تهوع وجود داشته است، اما برای پی بردن به علت این مسمومیت باید آزمایش‌های تکمیلی صورت گیرد و پس از دریافت جواب آزمایش‌ها می‌توان اظهار نظر قطعی کرد.
مهدی مصری رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان قم شامگاه سه شنبه در حاشیه عیادت از دانش آموزان دچار مسمومیت شده هنرستان نور قم در مجتمع درمانی خیرین سلامت در گفتگو با خبرنگاران اظهار داشت: با اقدامات درمانی انجام شده توسط کادر درمان و همچنین حضور به موقع اورژانس برای انتقال دانش آموزان به بیمارستان، حال بسیاری از دانش آموزانی که دچار مسمومیت شده بودند مطلوب بوده و از بیمارستان ترخیص شدند.
دانش آموزی با حال وخیم نداریم
مصری با بیان اینکه در این حادثه دانش آموزی با حال وخیم نداریم ابراز داشت: برخی از دانش آموزان به منظور مراقب و تحت نظر بودن بیشتر همچنان بستری هستند و وضعیت بالینی خوبی دارند.
در حادثه مشابه بار گذشته نیز مجید محبی سرپرست معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی قم گفته بود: بررسی‌های اولیه با حضور متخصصین سم شناسی، نرولوژیست، داخلی و بیهوشی انجام پذیرفت و کارشناسانی از سازمان پدافند غیر عامل نیز بررسی‌های لازم را انجام دادند و نمونه برداری از محل حادثه صورت گرفته است.
سرپرست معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی قم ادامه داد: پس از بررسی‌های اولیه صورت گرفته، نمونه‌هایی برای انجام آزمایش‌های تخصصی جهت شناسایی علت اصلی این مسمومیت گرفته و ارسال شده که هنوز جواب آزمایش‌های تخصصی اعلام نشده و به محض دریافت جواب‌ها، علت این مسمومیت اعلام خواهد شد.
از انجام این مصاحبه تا به امروز ۱۴ روز گذشته است که هنوز مسئولان دانشگاه علوم پزشکی استان قم در خصوص دریافت پاسخ آزمایش‌های حادثه قبلی و پی بردن به علت اصلی آن توضیحی نداده اند و همین امر موجب شده تا در این مدت شایعه‌های متعددی در بین دانش آموزان، والدین و جامعه به گوش برسد.
گلایه و ابراز نگرانی والدین از عدم اعلام علت حادثه و احتمال تکرار دوباره
بسیاری از والدین دانش آموزان، روز گذشته در هنرستان نور قم حضور یافتند و از بروز مجدد این حادثه ابراز نگرانی کردند و می‌گفتند از بار گذشته که این اتفاق در این مدرسه رخ داده فرزندان آنها دچار مشکلات روحی و استرس شدند و چه تضمینی وجود خواهد داشت که بار دیگر این اتفاق تکرار نشود و چرا مسئولین علت حادثه را بیان نمی‌کنند.
از سویی دیگر به طول انجامیدن پی بردن به علت حادثه و تکرار مجدد آن موجب شده، این بار رسانه‌های معاند و ضد انقلاب از این شرایط سوءاستفاده کرده و روایتی نادرست و مطلوب خود را برای جامعه بیان کنند و این موضوع را به اغتشاشات و حوادث اخیر گره بزنند.

  • نویسنده :
  • منبع : مهر