19 دی: نماینده مردم چابهار در مجلس با بیان اینکه مسئولان بدون هیچ محدودیتی به فضای مجازی دسترسی دارند، گفت: هیچ قرینه ای مبنی بر اینکه بخواهند محدودیت ها را بردارند متاسفانه دیده نمی شود.
معین الدین سعیدی در گفت وگو با عصر ایران در مورد فیلترینگ فضای مجازی گفت: در شرایط خاص به لحاظ امنیتی وقتی دسترسی مردم را محدود می کنیم مردم شاید برای مدت کوتاهی بپذیرند ولی وقتی آن شرایط مرتفع می شود علی القاعده باید این فضا برای مردم ایجاد شود تا بتوانند از ظرفیت های فضای مجازی استفاده کنند.
نماینده مردم چابهار در مجلس شورای اسلامی افزود: الان معیشت میلیون ها انسان درگیر این قضیه است. حکمرانی صحیح در حوزه فضای مجازی معنی اش این نیست که شما صورت مساله را پاک کنید. فیلتر کردن و حذف کردن پلتفرم ها ساده ترین راه است و باید در این رابطه تدبیر شود. موضوع از آنجا ناراحت کننده تر می شود که دسترسی مسئولان به فضای مجازی همچنان برقرار است. ما می بینیم مسئولین خودشان توئیت می زنند و فعال هستند اما مردمی که معیشت شان از طریق پلتفرم های فضای مجازی است دچار چالش شده اند.
وی ادامه داد: الان مسئولان دولت و رئیس جمهور به شعارهای زمان انتخابات مبنی بر اینکه مطلقا بنای محدود کردن فضای مجازی را نداریم، عمل کنند. این نوع برخورد شایسته مردم نیست. محدودیت ها شرایط زندگی را برای دهک های کم درآمد جامعه سخت کرده است لذا انتظار داریم محدودیتی را که الان در حوزه فضای مجازی وجود دارد، برطرف کنند.
سعیدی گفت: اینکه  عده ای از این فضا سوءِاستفاده کرده اند دلیل نمی‌شود که دسترسی میلیون ها انسان دیگر را محدود کنیم. این موضوع افزایش نارضایتی مردم را در پی خواهد داشت. امیدواریم دولت، قبل از اینکه موضوع بیشتر از این بنیان های اقتصادی را دچار چالش کند تدبیری بیندیشد.
وی ادامه داد: آقای قالیباف قول دادند موضوع را پیگیری می کنند ولی تا این لحظه هیچ جوابی نشنیده ام؛ نه از وی نه از هیچ کدام مسئولان و متاسفانه هیچ قرینه ای هم مبنی بر اینکه بخواهند محدودیت ها را بردارند  دیده نمی شود.
سعیدی افزود: طرح صیانت که مردم  روی آن حساسیت بسیاری داشتند و ما نمایندگان هم مخالف آن بودند عملا دارد اجرا می شود در حالی که برخلاف اصول مصرح قانون اساسی در بحث آزادی های مشروع مردم  است؛ امیدواریم مجلس که مدافع حقوق اساسی است هر چه سریعتر به این موضوع  ورود کند. البته بخشی از نمایندگان نظرشان در مورد فیلتر کردن فضای مجازی از دولتی ها هم تندتر است.
سعیدی در مورد ارتباط فیلترینگ با فروش وی‌پی‌ان گفت: نمی توانم کتمان کنم که اگر این موضوع ریشه ای دیده شود چه بسا درآمدهای کلانی که از فروش وی‌پی‌ان ایجاد می شود با فیلتر کردن فضای مجازی مرتبط باشد.
وی خاطر نشان کرد: یک سوال واضح که هیچ کس به آن جواب نمی دهد این است که اگر بنا است دسترسی مردم به شبکه های اجتماعی به هر دلیلی محدود شود علی القاعده نمایندگان مردم باید در این موضوع اولی باشند؛ در حالی که ما می بینیم مسئولین و نمایندگان به سهولت و بی هیچ محدودیتی به شبکه های اجتماعی دسترسی دارند اما برای مردم دسترسی نیست و این بی عدالتی و تبعیضی است  که مردم را ناراحت کرده است.

  • نویسنده :
  • منبع :