19 دی: کارشناس مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی آموزش‌وپرورش قم گفت: طرح یاریگران زندگی عنوان طرحی است که در سال‌های گذشته به مدارس ابلاغ شده و در حال حاضر در ۶۰ درصد از مدارس استان در حال اجراست.
سید حمید درخشان گفت: برنامه کانون یاریگران با هدف ظرفیت‌سازی برای جلب مشارکت همسالان در پیشگیری اولیه از اعتیاد و رفتار‌های پرخطر طراحی و تدوین شده‌است.
وی تصریح کرد: در این برنامه کوشش شده که با تشکیل و شبکه‌سازی همیاری‌های دانش‌آموزان و ذی‌نفعان مدرسه و محله، همچنین با توانمندسازی آن‌ها در زمینه پیشگیری اولیه از اعتیاد و رفتار‌های پرخطر، زمینه اطلاع‌رسانی کافی و مناسب به دانش‌آموزان فراهم شود.
وی با اشاره به روند اجرای طرح یاریگران زندگی، گفت: دانش‌آموزان به همراه والدین، مدرسه و ذی‌نفعان محلی تمامی فرآیند‌های شناسایی رفتار‌های پرخطر دانش‌آموزان تا تدوین راهکار‌های پیشگیرانه، طراحی، حمایت جویی، اجرا و مستندسازی پروژه‌های کوچک مدرسه‌ای را برنامه‌ریزی و مدیریت می‌کنند.
به گفته درخشان، در همین رابطه کارگاه‌های آموزشی و ترویجی در راستای تحقق تفاهم‌نامه فی‌مابین آموزش‌وپرورش و شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر توسط معاونت مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی با حضور تسهیل‌گران و رابطین یاریگران زندگی نیز اجرا می‌شود.
وی با اشاره به جامعه هدف این طرح ملی، خاطرنشان کرد: این طرح به‌صورت کشوری و در تمامی مقاطع و برای مخاطبین دانش‌آموز، معلمان و کادر اجرایی و اولیا برگزار می‌شود که در هر مدرسه به‌غیراز اعضای اصلی که متشکل از مدیر و معاون پرورشی است، ۵۰ نفر از دانش‌آموزان نیز عضو کانون هستند.
وی با بیان این‌که دبستان حاج حسین مختاری قم در اجرای طرح یاریگران حائز رتبه برتر کشوری شده، ادامه داد: دستاورد‌های کانون یاریگران زندگی در مدارس استان شامل فرایند کامل نقشه‌برداری اجتماعی و مساله شناسی، طراحی پروژه‌های ابتکاری کوچک، حمایت جویی، اجرا و مستندسازی است.
در سال تحصیلی جاری، ۲۹۵ هزار دانش‌آموز قمی در بیش از یک هزار و ۴۸۰ واحد آموزشی تحصیل می‌کنند.

  • نویسنده :
  • منبع :