19 دی: رئیس سازمان نهضت سوادآموزی کشور گفت: در سال جاری ۳۰۰ هزار نفر در سراسر کشور تحت پوشش کلاس‌های نهضت سوادآموزی قرار گرفتند و در چند استان که بیشترین تعداد بیسوادان را دارند، نیز طرح شتاب بخشی به سوادآموزی در حال پیگیری است.
علیرضا عبدی شامگاه پنجشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا، همچنین افزود: طرح فوق در استان‌های سیستان‌ وبلوچستان، لرستان، کردستان، آذربایجان غربی و کهگیلویه و بویراحمد برای به سرانجام رساندن هر چه سریعتر سوادآموزی دنبال می‌شود و در تلاش هستیم که بیشترین پذیرش را داشته باشند.
وی بیان داشت: ما یک الگویی را بین تعداد بیسوادان و مراجعان به نهضت‌سوادآموزی طراحی می‌کنیم و سپس ارزیابی دقیقی را از عملکرد استان‌ها در مبارزه با بیسوادی به‌دست‌ می‌آوریم.
معاون وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به سوالی مبنی بر تعداد باسوادی در سنین ۱۰ تا ۴۹ سال در کشور گفت: ۹۷ درصد جمعیت کشور باسواد هستند و تقریبا یک میلیون و ۷۰۷ هزار تَن نیز بیسواد مطلق محسوب می‌شوند.
وی با ذکر اینکه حدود ۲ میلیون و ۵۰ هزار تن هم نوسواد داریم، یادآور شد: افرادی که دوره سوادآموزی و تحکیم را تمام نکرده باشند، نوسواد به شمار می‌آیند.
عبدی اضافه کرد: با توجه به نخستین بند آیین‌نامه اجرایی اساس‌نامه نهضت سوادآموزی موظف هستیم، دوره ابتدایی را به صورت کامل برای سوادآموزان تمام کنیم.
وی همچنین خاطرنشان کرد: دوره‌های سوادآموزی شامل سه دوره سوادآموزی از پایه اول تا سوم، انتقال تا پایه ششم، همچنین یک دوره دیگر به نام تقویت و تحکیم سواد است، چون بزرگترین معضلی که سوادآموزان با آن مواجه می‌شوند بازگشت به بیسوادی است.
این مقام آموزشی همچنین در پاسخ به این سوال که چه بسته‌های تشویقی برای سوادآموزان در نظر گرفته شده نیز گفت: بسته‌های تشویقی مختلفی طراحی شده، از جمله آنکه ۲۰ درصد هزینه‌ای که برای سوادآموزی پرداخت می‌شود، به سوادآموزان بازگردانده خواهد شد، البته تا الان این هزینه تامین نشده و هر زمان که بتوانیم جبران ‌می‌کنیم.
وی در پاسخ به سوال دیگری در رابطه با تشکیل کلاس‌های نهضت‌سوادآموزی برای اتباع بیان داشت: در حوزه اتباع خارجی ورود خیلی جدی داریم، تا الان نزدیک به ۹۰۰ هزار تن از اتباع که عموما افاغنه هستند در دوره‌های سوادآموزی، انتقال و تحکیم تحت پوشش قرار داده شده‌اند.
وی همچنین نرخ بیسوادی افراد ۶ سال به بالا در قم را بر اساس تازه‌ترین برآورد اعلام شده از سوی مرکز آمار ایران ۱۰۴ هزار نفر دانست و گفت: این آمار در سرشماری نفوس و مسکن سال ۹۵ بالغ بر ۱۲۰ هزار نفر بوده‌است.
وی گفت: شمار بیسوادان گروه سنی ۱۰ تا ۴۹ سال نیز ۳۳ هزار و ۶۶ نفر بوده که اکنون به بین ۲۱ تا ۲۳ هزار نفر کاهش یافته است.
عبدی اضافه کرد: قم از نظر باسوادی بالای میانگین کشوری قرار دارد.
وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر نرخ باسوادی شهری و روستایی و نرخ باسوادی مردان و زنان گفت: در ابتدای پیروزی انقلاب نسبت باسوادان شهری به روستایی ۳۴.۵ درصد بود، که این نرخ در سال ۹۵ به ۱۲.۳ و الان نیز به ۱۱ درصد کاهش پیدا کرده است.
وی اظهار کرد: نسبت باسوادی مردان به زنان و یا شکاف علمی بین این ۲ گروه از جامعه نیز از ۲۳.۴ درصد در آغاز پیروزی انقلاب به ۶.۸ درصد در سال ۹۵ و ۶.۱ درصد در شرایط فعلی رسیده است.
رئیس نهضت سوادآموزی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود در پاسخ به سوالی در رابطه با مهمترین دغدغه این نهاد، مردمی‌سازی سوادآموزی را دغدغه اصلی خواند و گفت: راهبردی اصلی که از الان شروع شود و تا سالیان سال جریان سواد کشور را پیشرانی کند، سوادآموزی تکلیف پایه و مردم محور است.
وی ادامه داد: اگر بخواهیم به فرمایش حضرت‌ امام (ره) و رهبری عمل شود، باید جریان علم و دانش که نهضت سوادآموزی زیربنای جدی آن است را مردمی کنیم، چراکه اگر نخواهیم و موضوع سوادآموزی را از شغل به سمت تکلیف الهی حرکت ندهیم، نگاه این بزرگان برآورده نخواهد شد.
عبدی گفت: حضرت امام در بحث سوادآموزی نه یک سازمان خاص بلکه آحاد مردم و افراد جامعه را خطاب قرار می‌دهند، از این رو ما زمانی می‌توانیم دانایی را در کشور به آن نقطه اوجی که در بیانیه گام دوم انقلاب مطرح شده، برسانیم که اشاعه، انتقال و اشتراک علم و دانش یک تکلیف دینی باشد.
معاون وزیر همچنین سوادآموزی را هدف غایی و نهایی پیروزی انقلاب دانست و گفت: برای ریشه کنی بیسوادی صرفا داشتن یک سازمان کافی نیست، چون قبل از پیروزی انقلاب نیز اکابر، پیکار با بیسوادی و سپاه دانش را در کشور داشتیم، اما چون مردم و تکلیف در این‌ها دیده نشده بود، به موفقیتی نرسیدند.
وی همچنین با بیان اینکه در پیام حضرت امام راهبرد سوادآموزی ارائه شد و الان نیز در یکی از دانشگاه‌های ملی و معتبر کشور در حوزه راهبردشناسی بررسی می‌شود گفت: بسیاری از سازمان‌های مردم نهاد در بحث سوادآموزی افول کردند، اما به هر ترتیب باید مردم را متولی دانایی قرار دهیم.
رئیس سوادآموزی طرح باشگاه سوادیار را مورد توجه قرار داد و گفت: هدف این طرح استفاده از ظرفیت خیران و فراهم آوردن امکانات مورد نیاز، همچنین ایجاد محتوی آموزشی و تقویت انگیزه برای باسوادشدن است.
وی بیان کرد: این طرح در همه استان‌ها راه‌اندازی شده، نخستین قدم را نیز با قرار گرفتن خیران در کنار هم برداشته‌ایم، در گام بعدی هم مجمع ملی تشکیل، و جمع‌آوری کمک‌ها شروع می‌شود.

  • نویسنده :
  • منبع :