19 دی: تجربه رویارویی با سویه‌های مختلف کرونا در ۲ سال اخیر ثابت کرد که این ویروس رفتارهای غیرقابل پیش‌بینی و غافلگیرکننده زیادی داشته و هنوز تمام نشده است؛ از این رو مردم باید همچنان رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی و تزریق واکسن را در اولویت خود قرار دهند.
اکنون کشور در شرایط مطلوبی از لحاظ وضعیت مهار کرونا قرار دارد؛ به طوری که در ماه‌های اخیر بعد از ۲۶ ماه مبارزه، تعداد مرگ و میر ناشی از این ویروس به کمتر از ۱۰ نفر رسید و روزهای بدون فوتی نیز به دفعات تکرار شد که سبب امیدواری مردم، وزارت بهداشت و کادر درمان شد.
اما به تازگی محققان حوزه پزشکی اعلام کردند که خطر بروز یکی از زیرسویه‌های اُمیکرون در دنیا وجود دارد که در برابر همه آنتی‌بادی‌های درمانی موجود مقاوم است و یافته‌ها حاکی از آن است که برای مقابله با این زیرسویه باید درمان‌های جدید شناسایی شود.
براساس تحقیقات جدید در یک موسسه آلمانی، زیرسویه جدید امیکرون با نام BQ.۱.۱ در برابر همه درمان‌های آنتی‌بادی تایید شده، مقاوم است.
در بدن افراد مبتلا به ویروس کرونا با واکسیناسیون کووید-۱۹ ایمنی ایجاد و منجر به ایجاد آنتی‌بادی‌های خنثی کننده در برابر این ویروس می‌شود که به محافظت در برابر ابتلای مجدد یا یک دوره شدید بیماری کمک می‌کند. آنتی‌بادی‌های خنثی‌کننده با اتصال به پروتئین اسپایک ویروسی از بدن محافظت کرده و از ورود ویروس به سلول‌ها جلوگیری می‌کنند؛ با این حال برخی از انواع ویروس کرونا (SARS-CoV-۲) به خصوص سویه امیکرون از آنتی‌بادی‌های خنثی‌کننده فرار می‌کند و به علت جهش در پروتئین اسپایک، حتی در افراد واکسینه شده یا در حال نقاهت، باعث ابتلا به بیماری با علامت می‌شوند. این موضوع به عنوان فرار از سیستم ایمنی شناخته می‌شود و برای جمعیت‌های پرخطر از جمله افراد مُسن و افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند، خطرناک است.
با توجه به افزایش همه‌گیری کرونا در کشورهای اروپایی و آسیایی در ایران با شروع فعالیت دولت سیزدهم اولویت تسریع در تامین واکسن و واکسیناسیون حداکثری برای عموم مردم محور تصمیمات قرار گرفت. محموله‌های واکسن کرونا عمدتا از شرکت سینوفارم چین هر هفته با تعدادهای میلیونی وارد کشور شد، این روند بر مدار سرعت قرار گرفت و دولت مردمی توانست در مدت هفت ماه از شروع به کار بیش از ۲۰۰ میلیون دز واکسن را تامین کند تا مردم نگرانی بابت واکسن نداشته باشند.
انجام واکسیناسیون فراگیر موجب شد تا مردم در پایان سال ۱۴۰۰ با آسودگی خاطر به سفرهای نوروزی بروند و ترددهای نوروزی ۱۴۰۱ قابل مقایسه با سالهای قبل یعنی ۱۴۰۰ و ۱۳۹۹ که شاهد شیوع کرونا بودیم، نباشد اما این پایان راه کرونا نیست و مردم باید در رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی و روند تکمیل واکسیناسیون خود سهل انگاری نکنند تا شرایط مطلوب‌تری برای مهار این بیماری داشته باشیم.
واکسن؛ سد محکم در برابر کرونا
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روز گذشته (دوم دی) در حاشیه نشست سلامت پژوهان و مدیران حوزه پژوهش و فناوری دانشگاه علوم پزشکی مشهد، هشدار داد: آمار و اطلاعات کرونا در دیگر کشورها نگران کننده است؛ به طوری که در روزهای اخیر در کشورهایی همچون ژاپن، آمریکا و برخی کشورهای اروپایی، مرگ و میر بیماران کووید ۱۹ سه رقمی شده است. از طرفی ایران در منطقه‌ای قرار گرفته که در اطراف آن، میزان ابتلا به کرونا افزایشی است اما بزرگترین عامل حفظ سلامت در مقابل کرونا، واکسیناسیون است.
بهرام عین اللهی افزود: واکسیناسیون اقدام بسیار ساده و برای همه به آسانی قابل انجام است و از مردم تقاضا داریم که دست کم یکبار در سال واکسن کرونا را تزریق کنند و اگر فردی امسال، واکسن کرونا را تزریق نکرده حتما به این کار اقدام کند زیرا تا وقتی کرونا از بین نرفته، لازم است هر سال مانند آنفلوآنزا، واکسن تزریق شود. از سوی دیگر افرادی که دارای بیماری‌های زمینه‌ای یا ضعف سیستم ایمنی هستند و یا سالمندان، در صورت حضور در تجمعات، حتما از ماسک استفاده کنند.
به گفته او، اکنون که سه ماه است میزان مرگ و میر کرونا در کشور یک رقمی و برخی روزها صفر است، بهترین زمان برای تزریق واکسن محسوب می شود.
عین اللهی تصریح کرد: تاکنون حدود ۱۵۶ میلیون دُز واکسن کرونا در کشور تزریق شده است و در ماه‌های اخیر، سرعت واکسیناسیون کاهش چشمگیری یافته و امیدواریم با وضعیت کنونی کرونا، مردم از واکسیناسیون استقبال کنند.
احتمال موج جدید کرونا وجود دارد
همچنین بر اساس گفته های سرپرست دفتر بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، احتمال ورود موج جدید کرونا به کشور وجود دارد؛ هرچند نزدیک به ۲ ماه است که در کشور موج کرونا و موارد ابتلای آنچنانی نداشتیم اما در برخی مناطق جهان مثل اروپا، امریکا، کشورهای جنوب شرقی آسیا و حتی چین و ژاپن به دفعات موج‌های کرونا رخ داد.
بهنام عرشی افزود: همانطور که پیش از این هم اعلام شده بود، اکنون نگرانی در این زمینه وجود دارد و منتظر موج احتمالی کرونا هستیم؛ مخصوصا پس از تعطیلات سال نو میلادی و افزایش سفرهای خارجی که در این روزها انجام می‌شود این احتمال و نگرانی وجود دارد در کشورهای مختلف از جمله ایران موج جدید کرونا خود را نشان دهد.
وی این را هم گفت که پیش‌بینی می‌شود موج جدید کرونا در کشور به شدت موج‌های قبلی نباشد اما باید درک کرد که کرونا در هیچ جای جهان تمام نشده و این همه‌گیری همچنان ادامه دارد، از این رو به هموطنان توصیه می‌شود علاوه بر واکسیناسیون و رعایت بهداشت فردی، در فضاهای بسته که تهویه هوای مناسب وجود ندارد از ماسک استفاده کنند.
حسین فرشیدی معاون بهداشت نیز در این زمینه معتقد است: شرایط حدود سه سال اخیر بحران کرونا بخش‌های مهم و نیازمند برنامه‌ریزی مجدد برای رفع نقایص حوزه سلامت و پیشگیری را به‌خوبی متذکر شده است و اهمیت جایگاه کمیته کشوری ایمن‌سازی باید مورد تاکید قرار گیرد.
وی اظهار داشت: تاثیر کووید۱۹ بر افزایش شیوع بیماری‌هایی که پیش از این به‌خوبی با واکسن کنترل شده بود و امروز با زنگ خطر بازگشت آنها مواجه هستیم و دیگر بیماری‌هایی که انتظار تولید واکسن برای آنها وجود دارد نیز از موارد بسیار مهمی است که در کمیته کشوری ایمن‌سازی در مورد آنها تصمیم‌گیری می‌شود.
فرشیدی با اشاره به وضعیت بحرانی کشور و تهدیدهایی که از کشورهای همسایه پیش روی نظام سلامت قرار دارد، گفت: تجربه کووید ۱۹ به ما ثابت کرد که نظام رصد و پیشگیری در کشور و مدیریت در مرزها باید ارتقا یابد.
به نظر می‌رسد، راهی طولانی تا تبدیل شدن ویروس کرونا به بیماری بومی وجود دارد و این بیماری همچنان می‌تواند با ایجاد موج‌های بزرگ زمینه سرایت این بیماری را در سراسر جهان موجب شود. ویروس کرونا هنوز به بیماری فصلی یا الگوی سرایتی تبدیل نشده و قادر است منجر به همه‌گیری‌هایی در ابعاد بزرگ شود.
  • نویسنده :
  • منبع :