19 دی: وزیر کشور با اشاره به آمار نرخ باروری گفت: اکنون در بحران جمعیتی قرار داریم و در تحلیل‌های جمعیتی دچار یک اشتباه بزرگ شده‌ایم.
احمد وحیدی روز شنبه در مراسم گرامیداشت روز ملی ثبت‌احوال(سوم دی ماه) و رونمایی از پایگاه اطلاعات خانوار و برخی طرح‌های هویتی کشور با اشاره به روز ملی سازمان ثبت‌احوال افزود: باید در گذشته تحلیل‌های درست جمعیتی ارائه می‌شد تا الان با این بحران مواجه نباشیم و هشدار به موقع داده نشد و ما زمان زیادی را در این مورد از دست داده‌ایم و باید تلاش‌های زیادی انجام دهیم که این بحران جمعیتی را جبران کنیم.
وزیر کشور ادامه داد: سازمان ثبت احوال باید تحولات جمعیتی را پایش کرده و به دستگاه‌های مختلف این تحلیل‌ها را ارائه دهد تا دستگاه‌های تصمیم گیر براساس تحلیل‌ها برنامه‌ریزی و سیاستگذاری داشته باشند.
وحیدی اظهارداشت: سازمان ثبت احوال از نظر قدمت یک سازمان قدیمی است اما از نظر کارکرد یک سازمان به‌روز است سازمان ثبت احوال با سن بیش از یکصد سال با بکارگیری فناوری‌های روز، همگام با تحولات روز یک سازمان پیشرو است.
وی ادامه داد: سازمان ثبت احوال همواره باید یک سازمان پیشرو دانش بنیان و بهره‌ور با توجه به موقعیت‌های خود باشد؛ کارکردهای سازمان ثبت احوال بسیار ارزشمند است؛ اصولا اطلاعات جمعیتی برای هر کشور از اطلاعات زیربنایی و مهم محسوب می‌شود و اگر آمایش سرزمین را یک رکن مهم برای همه تحولات و پیشرفت و توسعه درنظر گیریم، یک رکن مهم این آمایش، مقوله جمعیت است که در سازمان ثبت‌احوال شکل می‌گیرد و هر برنامه‌ای که به مسائل هویتی مربوط می‌شود در سازمان ثبت‌احوال انجام می‌شود.
وحیدی با اشاره به پایگاه سببی و نسبی ثبت احوال گفت: شناسایی ریشه‌های هویتی و تاریخی ما بسیار مهم است و در سازمان ثبت‌احوال شکل می‌گیرد. در این سازمان، ریشه‌های تاریخی و هویتی افراد شکل می‌گیرد و امیدواریم بتوانیم از این طریق به گذشته‌های دورتر هم برگردیم بنابراین این مرکز هویتی بسیار حائز اهمیت است که ما را به تاریخ می‌برد و گذشته ها را می‌تواند برای ما روشن کند.
مهاجرت، هرم جمعیتی را نامتوازن کرد
وزیر کشور با اشاره به مسئله مهاجرت گفت: برخی از این مهاجرت‌ها ممکن است لازم باشد اما بخشی از مهاجرت ها ضروری نیست؛ از جمله مهاجرت از روستا به شهرهای کوچک و از شهرهای کوچک به شهرهای بزرگ و از آنجا به کلانشهرها و ما اکنون با هرم جمعیتی نامتوازن روبرو هستیم و این تحلیل‌ها باید در گذشته انجام می شد تا با مشکل هرم جمعیتی نامتوازن روبرو نباشیم. این تحلیل‌ها می‌تواند سیاست‌های کلان کشور را تحت تاثیر قرار دهد.
وی تاکید کرد: معتقدم باید اطلاعات هویتی هر فرد با اطلاعات مکان محور فرد همراه باشد.
وزیر کشور خاطرنشان کرد: بسیاری از قوانین دیگر هم برای اجرای صحیح، نیازمند اطلاعات دقیق سازمان ثبت‌احوال است. به طور مثال تشویق هایی برای فرزندآوری در شهرهایی با نرخ باروری دو و نیم و اجرای این مشوقات موکول بود به اطلاعات سازمان ثبت‌احوال که اکنون این اتفاق در مدت زمان کوتاه افتاده است.
وی ادامه داد: سازمان ثبت احوال با آحاد مردم ارتباط دارد و از سوی دیگر یک سازمان حکومتی است و شاید یکی از مردمی ترین سازمان‌ها، سازمان ثبت‌احوال است.

  • نویسنده :
  • منبع :