سرمقاله ۱۹ دی شماره ۳۶۰۲ مورخه سوم دی‌ماه ۱۴۰۱ با عنوان «کیهان تعیین‌کننده سیاست خارجی ایران» به قلم رضا صدرایی بدین شرح است:

باور می‌کنید روزنامه کیهان در شهریورماه خطاب به دولت نوشته باشد: «لازم است نیم‌نگاهی به وضعیتی که اروپا در آن قرار دارد بیندازیم و بعد تصمیم بگیریم چرا که هنوز فرصت هست. به پیش‌بینی‌ها و گزارش‌هایی که از مؤسسات و نهادهای بین‌المللی و بانک جهانی از اوضاع اقتصادی ایران منتشر می‌شود نیز توجه کنیم. قطعاً اوضاع امروز بهتر از یک‌سال قبل است و طبق پیش‌بینی‌های این مراکز معتبر بین‌المللی، اوضاع رفته‌رفته بهتر هم خواهد شد. دولت سیزدهم هم نشان داده بدون برجام و اف‌ای‌تی‌اف می‌شود کارهای بزرگی کرد؛ بنابراین، آن طرفی که باید عجله کند ما نیستیم. دو ماه! فقط دو ماه دیگر اگر اوضاع به همین شکل ادامه یابد، اوضاع زمین تا آسمان تغییر خواهد کرد!»
حالا چرا اوضاع زمین تا آسمان تغییر نکرد؟ به خاطر این است که در سیاست خارجی ایران برخی مسئولان که تعیین کننده هم هستند باورهای متوهمانه‌ای دارند که بر اساس آن تحلیل‌هایی را ارائه می‌کنند و بر مبنای آن اقداماتی را انجام می‌دهند. در این خصوص می‌توان به کلیدواژه «زمستان سخت اروپا» اشاره کرد که تیم مذاکره‌کننده دولت سیزدهم به آن دل بسته بود تا در مذاکرات دست بالا را داشته باشد. چنانکه محمد مرندی، مشاور تیم مذاکره کننده در توییتی نوشت: «ایران صبور خواهد بود. ایالات متحده در زمان اوباما به‌طور سیستماتیک توافق را نقض کرد و در زمان ترامپ/ بایدن حداکثر فشار را علیه شهروندان بی‌گناه اعمال کرد. از این‌رو، ایران ابهامات یا خلأهای متن را نمی‌پذیرد. زمستان نزدیک است و اتحادیه اروپا با بحران انرژی فلج‌کننده مواجه است».
مرندی حتی پا را فراتر گذاشت و در یازدهم شهریورماه در گفتگو با شبکه الجزیره قطر با اشاره به بحران انرژی در اروپا گفته بود: «بسیاری از کشورهای اروپایی به ایران آمده‌اند و خواستار صادرات گاز از طریق ترکیه به اروپا شده‌اند. به همین دلیل کشورهای اروپایی به این توافق چشم دوخته‌اند و امیدوار به امضای آن هستند.» حال واقعیت این است که خبری از زمستان سخت برای اروپا نیست، ذخایر گاز به حد مطلوب رسیده و قیمت گاز هم کاهش داشته است. افزون بر این، کارشناسان حوزه انرژی هم بارها تأکید کردند که ایران نه از نظر حجم تولید و نه از نظر فراهم بودن زیرساخت‌ها، امکان صادرات گاز به اروپا را ندارد.
در ابن رابطه فلاحت پیشه رئیس کمیسیون امنیت ملی در مجلس دهم، می‌گوید که شاهد غافلگیری مسئولان سیاست خارجی جمهوری اسلامی در مقابل واقعیات عرصه بین‌الملل هستیم. نوعی تحلیل‌های جزمی در سیاست خارجی ایران حاکم است که سال‌هاست جایگاه خود را در عرصه سیاست خارجی دنیا از دست داده است.
  • نویسنده :
  • منبع :