19 دی: سازمان هواشناسی در هشدار سطح زرد از ادامه فعالیت سامانه بارشی تا روز دوشنبه در ۱۵ استان خبر داد و اعلام کرد: کاهش محسوس دما همراه با بارش برف و باران تا دو روز آینده ادامه دارد.
بارش باران و برف، کولاک، پدیده مه، در نواحی گرمسیری رعدوبرق، وزش باد شدید موقت و کاهش محسوس دما طی امروز و فردا در ۱۵ استان کشور پیش‌بینی شده است.
بر اساس اعلام سازمان هواشناسی امروز در استان‌های گلستان، خراسان شمالی، خراسان رضوی، هرمزگان، کرمانشاه، کردستان، لرستان و شمال استان‌های سمنان، تهران، البرز و قزوین بارندگی خواهیم داشت.
فردا دوشنبه نیز در هرمزگان، نیمه جنوبی سیستان و بلوچستان، جنوب کرمان و ارتفاعات تهران، قزوین، سمنان، البرز، گیلان، مازندران، گلستان، خراسان شمالی و شمال خراسان رضوی همین شرایط آب و هوایی تکرار خواهد شد.
یخ زدگی، کاهش دید، لغزندگی جاده‌ها، اختلال در تردد، احتمال ریزش سنگ در جاده‌های کوهستانی و احتمال تاخیر در پروازها در هشدار سطح زرد هواشناسی اعلام شده است.
سازمان هواشناسی همچنین از احتمال تنش دمایی در باغات و مزارع، افت فشار گاز، احتمال بالا آمدن ناگهانی سطح آب رودخانه‌ها و احتمال آب‌گرفتگی محلی و محدود در معابر خبر داده است.
سازمان هواشناسی ضمن توصیه بر پرهیز از سفرهای غیر ضروری، به همراه داشتن تجهیزات زمستانی و سوخت کافی در هنگام مسافرت با خودرو، تمهیدات لازم در صنعت کشاورزی برای جلوگیری از خسارات احتمالی ناشی از سرما و یخ‌بندان و اجتناب از فعالیت‌های کوه‌نوردی و جابه‌جایی عشایر کوچ‌رو توصیه کرده است.
آمادگی شهرداری و سازمان‌های امدادی برای مقابله با برف، یخ‌بندان، مه و کولاک در جاده‌ها، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها و مدیریت در مصرف انرژی به‌ویژه گاز نیز از توصیه‌های سازمان هواشناسی است.

  • نویسنده :
  • منبع :