19 دی: رئیس مرکز سنجش و پایش کیفیت وزارت آموزش وپرورش گفت: این امکان وجود دارد که متقاضیان ترمیم نمره و ایجاد سابقه تحصیلی، بخشی از نمرات خود را با شرکت در امتحانات نوبت دی ماه و بخشی دیگر را با شرکت در نوبت‌های بعدی امتحانات سال تحصیلی به دست آورند.
«محسن زارعی» رئیس مرکز سنجش و پایش کیفیت وزارت آموزش وپرورش در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در خصوص آزمون ترمیم نمره و ایجاد سابقه تحصیلی و فرصتی که برای فارغ التحصیلان سالهای قبل برای ساخت سابقه تحصیلی به وجود آمده‌، گفت: همزمان با شروع امتحانات، کسانی که می‌خواستند سابقه تحصیلی برای خود ایجاد کنند و همچنین فارغ التحصیلان سالهای قبل، این فرصت را پیدا کردند که در امتحانات دی ماه شرکت کنند. همچنین این امکان وجود دارد که متقاضیان بخشی از نمرات خود را با شرکت در امتحانات نوبت دی ماه و بخشی دیگر را با شرکت در نوبت‌های بعدی امتحانات سال تحصیلی به دست آورند. 
زارعی تصریح کرد: ما ترمیم معدل نداریم و آن چیزی که تحت عنوان ترمیم معدل مطرح می‌شود، ترمیم نمره است. ۴۰ درصد تاثیر مثبت نمرات مدرسه فرد در کنکور، در واقع مربوط به نمرات دروس داوطلب است و اگر داوطلبی بخواهد نمرات موثر در کنکورش را ارتقا دهد، برای ارتقای نمره درس مشخصی در آزمون ترمیم و سابقه شرکت می‌کند و نمره درس را نسبت به قبل ارتقا می‌دهد نه اینکه هدف ترمیم معدل باشد. 
او تاکید کرد: بحث ترمیم نمره مربوط به کسانی است که برای خود سابقه تحصیلی می‌سازند و قرار است نمره سابقه‌ای که با شرکت در امتحانات به دست آورده اند، به عنوان سابقه تحصیلی‌شان به سازمان سنجش ارسال شود. 
رئیس مرکز سنجش و پایش کیفیت وزارت آموزش وپرورش در مورد تعداد متقاضیان برای ترمیم نمره و ایجاد سابقه تحصیلی گفت: تا به حال بالغ بر ۵۴ هزار نفر برای ایجاد سابقه تحصیلی و ترمیم نمره تقاضای شرکت در امتحانات داده اند. 
او ادامه داد:‌ داوطلبان کنکوری که هنوز دانش آموز سال دوازدهم هستند، خردادماه که امتحان پایان سال را دادند، نمرات آن‌ها ثبت می‌شود و ما بعد از پایان امتحانات خرداد ماه و در بازه زمانی تیرماه، نمرات آن‌ها را به سازمان سنجش آموزش کشور ارسال و اعلام می‌کنیم. انتخاب رشته کنکور هم که فقط یک بار انجام می‌شود و مثل آزمون کنکور نیست که دو نوبت باشد. بنابراین بعد از دو نوبت آزمون سراسری یک بار در تیرماه انتخاب رشته صورت می‌گیرد و ما برای آن زمان نمرات دانش آموزان سال دوزادهم را که تا قبل از خرداد هنوز دانش آموز بوده‌اند به سازمان سنجش می‌فرستیم. 
زارعی در ادامه اظهار کرد:  کسانی که صرفا با سابقه تحصیلی می‌خواهند در دانشگاهی پذیرش شوند، بر اساس معدلشان بعد از اینکه همه انتخاب رشته کردند، دست به انتخاب رشته می‌زنند، اما در مورد کسانی که دانش آموز سال آخر هستند و کنکور هم می‌دهند، بعد از اینکه امتحانات خرداد را دادند و نمراتشان آمد ما معدل این افراد را به سنجش اعلام می‌کنیم و ملاک پذیرش فرد در کنکور همین معدل نهایی است که ما برایشان ارسال می‌کنیم.
 رئیس مرکز سنجش و پایش کیفیت وزارت آموزش وپرورش بیان کرد: در کنکور دی ماه متقاضیان و داوطلبان کنکور نمره و معدلی برای شرکت در این نوبت اول کنکور نیاز ندارند چون در این زمان و بعد از این کنکور انتخاب رشته ای صورت نمی‌گیرد و نمره و معدل فرد داوطلب وقتی نیاز است که می خواهد انتخاب رشته کند و قبل از آغاز زمان انتخاب رشته، نمرات این داوطلبان برای تعیین رتبه و... به سازمان سنجش آموزش کشور تحویل داده خواهد شد.

  • نویسنده :
  • منبع :