19 دی: یک کارشناس مسایل بین‌الملل درباره هرگونه احتمال بازگشت طرف‌ها به میز مذاکره برای احیای برجام گفت: اگر همین سیاستی که از اسفند ۱۴۰۰ دنبال کردیم هم‌چنان ادامه یابد به نتیجه نمی‌رسیم. فکر می‌کنم آمریکا و اروپا هم به دنبال احیای برجام هستند اما در شرایط فعلی دست نگه داشتند که ببینند مسایل داخلی و سیاسی ایران چه می‌شود؟
حسن بهشتی‌پور در گفت‌وگو با ایسنا درباره از سر گیری مذاکرات احتمالی بازگشت به برجام در آینده نزدیک اظهار کرد: موضع مسئولان آمریکا متفاوت و متناقض است؛ رییس جمهور آمریکا می‌گوید برجام مرده است اما اعلام نمی‌کنیم. از آن طرف رابرت مالی می‌گوید هنوز جای مذاکره وجود دارد اما مشخص است که آمریکایی‌ها دست نگه داشته بود تا ببینند نتیجه ناآرامی‌ها در ایران چه می‌شود.
وی با اشاره به سفر حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه کشورمان به عمان، آن را یادآور مذاکرات مسقط در دی ماه سال ۹۱ دانست و گفت: در آن مقطع، مذاکرات بین معاون وزیر خارجه آمریکا، نیکلاس برنز و علی‌اصغر خاجی معاون وزیر خارجه ایران در دولت احمدی نژاد بود و البته آن مذاکرات محرمانه هم بود، آمریکا پذیرفته بود که غنی سازی در ایران ادامه پیدا کند و این عقب نشینی بزرگی بود که راه را برای توافق باز می‌کرد. الان هم به نظرم باید مذاکرات محرمانه پیش رود یا رد و بدل شدن پیام‌ها محرمانه باشد تا وقتی گفت‌وگوها به نتیجه برسد.
این کارشناس مسایل بین‌الملل تصریح کرد: معتقدم طرف آمریکایی و اروپایی هم‌چنان به پرونده‌سازی علیه ایران ادامه می‌دهند، اما مخفیانه دارند اقدامات و مذاکراتی هم انجام می‌دهند، چون برجام برای اروپا، آمریکا، روسیه و چین مهم است.
وی تصریح کرد: با وجود همه اقدامات و ضعف‌هایی که برجام داشت، مزایایش بیشتر از معایبش است، فکر می‌کنم آمریکا و اروپا به دنبال احیای برجام هستند اما در شرایط فعلی دست نگه داشتند که ببینند مسایل داخلی و سیاسی ایران چه می‌شود؟
بهشتی‌پور گفت: احیای برجام به هر شکلی که باشد به نفع ایران است، به علاوه راهی جز مذاکره و گفت‌وگو وجود ندارد و تنها مذاکره است که منطقی است، هیج راه‌حلی جز مذاکره نیست. اما تجربه گذشته را نباید تکرار کرد؛ اول اینکه فکر نکنیم با اروپا می‌توانیم توافق و تفاهم را پیش ببریم، این یک خطای استراتژیک است که فکر کنیم اروپا می‌تواند راهگشا باشد. اروپا بعد از خروج ترامپ از برجام نشان داد که کاری از او برنمی‌آید، بنا بر این اگر قرار است مذاکره‌ای در چارچوب امنیت ملی انجام شود باید با آمریکا هم باشد.
وی درباره رویکرد و روش ایران در صورت بازگشت طرف‌ها به میز مذاکره تاکید کرد: انتظار است ایران در سیاست‌های اقتصادی و سیاست بین‌المللی‌اش تجدیدنظرهایی انجام دهد تا فضای مناسبی برای توافق و تعامل و اعتماد متقابل در سطح بین‌المللی ایجاد شود. اگر همین سیاستی که از اسفند ۱۴۰۰ دنبال کردیم را هم‌چنان دنبال کنیم، قطعا به نتیجه نمی‌رسیم.
بهشتی‌پور خاطرنشان کرد: اگر مذاکرات و توافق برای بازگشت به برجام در اسفند سال گذشته محقق می‌شد قطعا به نفع‌مان بود.

  • نویسنده :
  • منبع :